Digital Marketing: trendy w 2020 roku. Co warto zasiać? | worldmaster.pl
#

Zmiany dotyczą każdego segmentu gospodarki i obszaru życia. Digital marketing nie jest wyjątkiem. Rok 2020 przynosi wiele zmian: nie tylko ze względu na epidemię koronawirusa. Eksperci zwracają uwagę na rosnącą „moc sprawczą” pokolenia Z: ludzi, urodzonych po 1995 roku. Sprawdziłem panujące trendy w digital marketingu w 2020 roku i zbadałem, czego nie można przegapić w budowaniu strategii marketingowej.

Chodźmy! Z przyjemnością podzielę się z Tobą owocami mojej pracy.

trendy w digital marketingu w 2020: analiza

Trendy w Digital Marketingu w 2020 roku.

Pamiętasz naszą bajkę o królu i jego otwartym królestwie dla mieszkańców wioski? Dzięki niej dowiedziałeś się, jak ważny jest marketing internetowy w biznesie i dlaczego warto dysponować „oddziałem zaufanych posłańców”.

(Przy okazji… Którą drogę wybrałeś na końcu artykułu?)

Digital marketing (czyli marketing cyfrowy) to nic innego jak działania, wykorzystujące media cyfrowe do nawiązywania relacji z konsumentem, promocji produktów i usług, a także budowaniu wizerunku marki. Jest to więc forma i przejaw marketingu internetowego, o którym już rozmawialiśmy.

Specyfiką branży marketingowej jest nieustanna zmienność. Zasypiasz wieczorem z myślą tworzenia filmów na YouTube, a budzisz się rano w innej rzeczywistości, w której postanowiono po prostu zmienić algorytmy… Bunt i złość niczego nie da: albo się dostosujesz, albo znikniesz w otchłani internetu. Zmiany są spowodowane potrzebami odbiorców: wraz z nimi zmienia się cały rynek.

digital marketing 2020

Digital marketing w 2020 roku przejawia pewne trendy, na które osobiście zwróciłem uwagę. Nie zalecam jednak „ślepego posłuszeństwa” i uzależnienia swoich działań od wskazanej tendencji, ale warto o niej pamiętać podczas budowania strategii marketingowej.

Zanim przejdziemy dalej, wciel się w rolę sadownika. Jako troskliwy ogrodnik, nie chciałbyś patrzeć na bezowocowe rośliny, prawda? Zatem potraktuj spis poniższych trendów, jako sposób na uzyskanie soczystych owoców z drzew i krzewów, które własnoręcznie posadziłeś.

Content Marketing: król na tronie.

Nie ma sensu spekulować. Content marketing to jeden z najważniejszych trendów w digital marketingu w 2020 roku. Potwierdził go sam gigant z Mountain View: Google. Aby znaleźć się wysoko w wynikach wyszukiwania, należy spełnić trzy podstawowe kryteria:

  • Wiedza
  • Autorytet
  • Wiarygodność

Wartościowa i ekspercka treść jest zatem dodatkowo premiowana. Tym samym zalecam unikanie „fake newsów”, „click baitów” i materiałów, żerujących jedynie na ciekawości odbiorców. Wciel się w rolę widza: przecież też nienawidzisz przeszukiwać ogromnej ilości tekstu, w celu znalezienia czegokolwiek interesującego, prawda? Im bardziej unikatową treść stworzysz, tym mocniej polubi Cię Google i odbiorca. Zresztą… O pisaniu wartościowych treści już pisałem. Czytałeś?

trendy w digital marketingu w 2020: content marketing

Komunikacja przede wszystkim.

Wiesz, dlaczego digital marketing jest tak popularny?

Bo dzięki niemu konsument może porozmawiać z producentem. I na odwrót!

Gazety, telewizja, bilboardy, reklamy w wersji papierowej, ulotki… Wszystkie te formy reklamy oferują jedynie jednostronną komunikację. Digital marketing pozwala na prowadzenie rozmów i nawiązywanie relacji, co powoduje, że konsumenci czują się wysłuchani!

Im bardziej nie potrafisz nakłonić swoich klientów do rozmowy, tym więcej środków potrzebujesz na zwrócenie ich uwagi.

Komunikacja w digital marketingu może odbywać się poprzez: live streamingi, podcasty, video, czy media społecznościowe (stories, posty, komentarze, rozmowy prywatne). Co możesz dzięki niej zyskać? Przede wszystkim zaufanych widzów, fanów i odbiorców, którzy mogą się stać klientami Twojej marki. Zauważ, jak wielu Influencerów zbudowało na komunikacji z widzami dochodowe biznesy w postaci: sklepów z ubraniami, sklepów z gadżetami, czy konsultacji lub szkoleń.

komunikacja w marketingu internetowym

Pytasz, jak się komunikować? Pozwól, że zacytuję Pawła Tkaczyka: eksperta od budowania marki.

Zamiast wymuskanych produkcji reklamowych, pokaż kręcone z ręki wideo, w którym opowiadasz, jak pakujesz paczki i co lubi jeść Wasz firmowy kot.

I dalej:

Koniec ze sztywnymi komunikatami w mediach społecznościowych, w newsletterach i na stronie internetowej.

Oczywiście, jeśli Twoją grupą docelową są ludzie w wieku 65+, prawdopodobnie popularny dziś „Astronomia Meme”, możesz sobie darować…

Trendy w digital marketingu 2020: zakupy przez Instagrama.

Są trzy etapy nieefektywnego prowadzenia sklepu w 2020 roku (z przymrużeniem oka):

  1. Nie istniejesz w Internecie.
  2. Istniejesz w Internecie, ale nie istniejesz w Social Mediach.
  3. Istniejesz w Social Mediach, ale w nich nie sprzedajesz.

Media społecznościowe wspierają branżę e-commerce. Sklepy mogą sprzedawać bezpośrednio przez Instagrama, na Facebooku istnieje Marketplace, a Pinterest oferuje możliwość sprawdzenia cen i dostępności produktów.

Wzrost znaczenia mediów społecznościowych w branży e-commerce powoduje większe możliwości cross sellingu, czyli sprzedaży krzyżowej. Jest to strategia, polegająca na oferowaniu dodatkowych produktów (lub usług) do tych, które już zostały przez klienta wybrane lub zakupione. A przecież wszyscy wiemy, jak wspaniale wygląda ten wymarzony fotel w otoczeniu tych fantastycznych koców i poduszek, prawda?

Zabierz głos i rób kilka rzeczy jednocześnie.

wyszukiwanie głosowe

Wyszukiwanie głosowe zyskuje na popularności. „Asystent Google” na stałe zagościł w telefonach, zdejmując ciężar pisania z barków użytkowników. Co to oznacza?

Przede wszystkim zmiany w pozycjonowaniu treści.

Wyszukiwanie głosowe powoduje, że używamy dłuższych fraz (w żargonie SEO określa się je: long tail keywords) i oczekujemy natychmiastowej odpowiedzi, co przekłada się na znaczenie responsywności strony.

Wzrost znaczenia głosu oznacza również inne trendy w digital marketingu w 2020 roku. Przede wszystkim obserwujemy rosnącą popularność podcastów oraz takich platform jak: Spotify, czy iTunes.

Co łączy popularność wyszukiwania głosowego i podcastów? Multitasking: wielozadaniowość. Wchodzimy w erę, gdzie wymagana jest podzielność uwagi oraz umiejętność zajmowania się kilkoma rzeczami jednocześnie. Ograniczona ilość czasu w połączeniu z mnogością zadań do wykonania powoduje, że słuchanie podcastów i bieganie to jeden z nieodzownych związków współczesnego świata.

Pozwól swoim odbiorcom na poranne konsumowanie treści i przygotowanego wcześniej śniadania albo popołudniowe porządki i słuchanie podcastów.

P.S Według badań Storytel z 2019 roku aż 20% polskich internautów słucha podcastów. To około 5 milionów użytkowników!

Chatboty: sztuczna inteligencja w praktyce i przyszłość digital marketing.

Dobra wiadomość jest taka, że możesz wykorzystać je w swoim biznesie. Zła natomiast brzmi, że zastąpią one ludzi.

Chatboty umożliwiają konwersację z użytkownikiem. To programy komputerowe zbudowane na bazie sztucznej inteligencji, które prowadzą rozmowę na podstawie zaplanowanego scenariusza i wykazują zdolność samodzielnej nauki języka i potrzeb konsumenta.

Myślisz, że twórcy filmu „Ja, robot” przewidzieli naszą przyszłość?

sztuczna inteligencja w marketingu internetowym

Czy sztuczna inteligencja będzie dla nas zagrożeniem?

Wróćmy jednak do rzeczywistości (jeszcze ludzkiej!). Chatboty są z powodzeniem stosowane w takich obszarach jak: obsługa klienta, bankowość, czy nawet rozrywka. Dodatkowo zastosowanie ich na platformach typu Messenger i WhatsApp powoduje, że są świetnym narzędziem do przeprowadzania kampanii marketingowych.

Już teraz wielu specjalistów od digital marketingu tworzy quizy albo ankiety na Messengerze, które skupiają odbiorców danej marki. Sugerując się natomiast wzrostem zainteresowania sztuczną inteligencją, można przewidywać, że chatboty to nie tylko trendy w digital marketingu w 2020 roku, ale w całej, rozpoczynającej dekadzie.

LinkedIn: „Facebook dla biznesu”.

Na końcu postanowiłem wyróżnić jedno medium społecznościowe, które moim zdaniem zasługuje na szczególną uwagę.

LinkedIn z miesiąca na miesiąc notuje rosnące wskaźniki popularności. Przekonuje się do niego coraz większa liczba użytkowników, a to oznacza, że ten trend w digital marketingu w 2020 roku nie będzie wieczny. Kto pierwszy, ten lepszy! Na LinkedIn uwagę powinni zwrócić przede wszystkim Ci użytkownicy, którzy preferują kontakt B2B. Liczba zarejestrowanych kont w Polsce wynosi około 3 000 000.

Dla porównania ludność Łodzi wynosi około 700 000. Zatem trzy miliony to całkiem sporo, nie uważasz?

Digital marketing: ile owoców zbierzesz?

Bycie sadownikiem to satysfakcjonująca, ale ciężka i żmudna praca. Najpierw musisz zasiać, potem nieustannie pilnować plonów, chronić przed szkodnikami, a tak i nie masz pewności, czy plaga suszy lub niespodziewanych przymrozków, nie zniszczy Twojego dzieła… Digital marketing działa w bardzo podobny sposób. Wymaga nieustannego kontroli, czujności i dostosowywania się do zmian rynkowych. Trendy w digital marketingu w 2020 roku jasno wskazują, na co zwrócić uwagę. Ale kto wie, czy jedna zmiana nie wywróci do góry nogami całego rynku?

Przecież epidemia koronawirusa już udowodniła, jak wiele może się zmienić w bardzo krótkim czasie. Digital marketing fluktuuje, ale fundamenty są niezmienne: im więcej przemyślanych działań, tym więcej owoców zbierzesz. Natomiast ich słodycz i smak to kwestia okoliczności, na które możesz, ale nie musisz mieć wpływu.

co zasiać w digital marketingu?

Marketing internetowy jest niczym oddział posłańców, dostarczający milionom osobom Twoje usługi, produkty oraz treści. Bez nich możesz mieć najpiękniejsze królestwo na całym świecie z górą złota i żyznymi terenami do zamieszkania, ale nikt się o nich nie dowie… Czym jest marketing internetowy, od czego zacząć i jakie ma znaczenie?

Na wszystkie pytania odpowiadam w dzisiejszym artykule.

czy marketing internetowy się opłaca

Świat bez marketingu internetowego…

Wyobraź sobie wioskę, składającą się z kilku miliardów osób. Patrzysz na nią każdego dnia z okna wysokiej wieży swojego królestwa na wzgórzu. Marzysz, aby poznać tamtejszą ludność i powiedzieć im o wspaniałościach, które dla nich przygotowałeś: bogactwo, dobrobyt, żyzne tereny, wieczny urodzaj. Niestety sam nie możesz do nich dotrzeć… Wysyłasz im więc każdego dnia sygnały świetlne, próbujesz krzyczeć i zwracać na siebie uwagę, ale odległość jest zbyt wielka.

Nikt nie zwraca na Ciebie uwagi. Ani tym bardziej na Twoje dary…

Czasami tylko zapuka do Twych bram zagubiony wędrowiec, który rozejrzy się niepewnie, spojrzy na bogactwo i po chwili odejdzie w dalszą drogę, mimo prób nawiązania z nim kontaktu. Czy powie komuś o tym, co zobaczył? Czy kiedy wróci do wioski, zakomunikuje o Twoim królestwie otwartym na ludność? Tego nie wiesz… W końcu musi pokonać długi las, w którym czyhać będzie na niego to, czego boisz się najbardziej.

Konkurencja.

Właśnie tak wyglądają współczesne działania firm, które nie wykorzystują potencjału, jaki niesie marketing internetowy. Są niczym zagubiony król, próbujący zwrócić na siebie uwagę poddanych w nieskuteczny sposób. Czasami trafi się zabłąkany użytkownik internetu, który (przy odrobinie szczęścia) przejrzy, co masz do zaoferowania. Ale jaką masz pewność, że do Ciebie wróci? Jaką masz gwarancję, że powie o Tobie innym?

Skąd w ogóle możesz wiedzieć, że oferujesz coś, czego potrzebuje?

Czym jest marketing internetowy?

Wstępne porównanie marketingu internetowego do posłańców Twojego królestwa jest bardzo trafne. Według internetowej encyklopedii:

Marketing internetowy służy do przesyłania informacji marketingowej i pozyskiwania klientów.

Pozyskiwanie klientów i informowanie odbiorców odbywa się poprzez różnorodne formy reklamy. W dzisiejszych czasach powszechnego dostępu do mnóstwa narzędzi, limituje Cię jedynie wyobraźnia i kreatywność. Media społecznościowe, Facebook Ads, Google AdWords, newslettery, banery reklamowe, blogi, content marketing, YouTube: to tylko niektóre platformy, narzędzia i sposoby, które możesz wykorzystać do działań marketingowych.

Marketing internetowy wymaga „odczarowania”. Kojarzy się wyłącznie z reklamą i celem „zyskania” na zakupie towaru lub usługi przez konsumenta. To dość ograniczająca perspektywa.

jak pozyskać klientów

Marketing internetowy, jako sposób nawiązania relacji.

Podobnie jak w przypadku naszego króla, który próbował nawiązać kontakt z przybyłym wędrowcem, tak i Ty powinieneś traktować marketing internetowy, jako formę komunikacji z klientem i rynkiem. Jak zareagujesz, gdy na ulicy zaczepi Cię Pani z warzywniaka i siłą wepchnie na swój stragan? Nie tylko niczego od niej nie kupisz, ale dodatkowo wyjaśnisz jej w paru prostych słowach, co myślisz o jej zachowaniu.

A gdyby najpierw zawołała Cię kulturalnie i zapytała: „Jak Ci mija dzień?”. Zapewne zatrzymałbyś się i odpowiedział na jej pytanie. Może nawet porozmawialibyście o pogodzie, delektując się wiosennym powietrzem? Co byś zrobił, gdyby po krótkiej wymianie poglądów, padło pytanie: „Lubisz warzywa?”. Być może znowu podzielilibyście się swoimi preferencjami na temat roślin, witamin i zdrowia.

Następnie możesz nawet nie potrzebować otwartego pytania w postaci: „Kupisz ode mnie warzywa i owoce?”. Przyjazna atmosfera i zwrócenie Twojej uwagi na produkt lub usługę, oferowaną przez Panią z warzywniaka powoduje, że nagle zaczynasz pałać większą miłością do tych soczystych pomidorów i lśniących jabłek… A przecież chwilę wcześniej marzyłeś o czekoladzie!

Dziwne? Zaskakujące? Tak działa marketing internetowy, który nie rzadko czerpie garściami z tzw. psychologii konsumenta.

Bądź naszym królem z opowieści. Nie patrz na przybyłych wędrowców, jak na chodzący worek złota, który możesz zyskać. Odwróć perspektywę i zamień rolę. Pomyśl, ile to TY możesz zaoferować przybyłym, aby chcieli nie tylko zostać na dłużej, ale i wracać. Ze znajomymi, rodziną i przyjaciółmi, którzy opuszczą swoją wioskę na rzecz Twojego królestwa.

Czy to nie ciekawa perspektywa?

Marketing internetowy bez przygotowania właściwej strategii.

Król zauważył, że jego sygnały świetlne i krzyki niczego nie zmieniają. Zaczął nawet podejrzewać, że ktoś może go sabotować… Konkurencja? Nie mógł wykluczyć tego czynnika. W końcu na przestrzeni tygodni odwiedziło go kilku zbłąkanych wędrowców, ale żaden z nich nie wrócił. Czy mogli nie dotrzeć do wioski? Czy mogli zapomnieć o jego bogactwie?

Ta myśl nie pozwalała mu zmrużyć oka przez dwie noce. Rzucał się na swoim wielkim łożu, a wczesnym rankiem wstawał i patrzył przy wschodzie słońca na rozległe tereny, które przygotował dla wszystkich przybyłych. Opiewały bogactwem, które aż prosiły się o zamieszkanie i wykorzystanie. Jak jednak samodzielnie zaprosić wszystkich do odwiedzin?

Odpowiedź przyszła do niego sama.

storytelling w marketingu

Pewnego ranka usiadł zmęczony nad kubkiem gorącej kawy, w której odbijało się poranne słońce, wpadające przez ogromne okna jego pałacu. Patrzył w topniejącą piankę na powierzchni kawy, która składała się z mnóstwa, niewidocznych bąbelków. Było ich tak wiele! Olśniło go. Skoro sam nie może niczego wskórać, potrzebuje wsparcia. Zawołał swojego pomocnika, kazał mu wziąć worek złota ze skarbca, wyruszyć w trasę i zakupić oddział najskuteczniejszych posłańców, jakich tylko znajdzie. Miał dość patrzenia, jak jego bogactwo nie jest wykorzystywane. Czuł się zmęczony pracą, w której nie widział efektów…

Posłaniec wrócił po dwóch dniach: zmęczony, ale szczęśliwy. Co ważniejsze: w obecności setek posłańców, gotowych do natychmiastowego działania. Król ucieszył się niepomiernie na ten widok i rozejrzał się dookoła z dumą, patrząc na te wszystkie poważne twarze, czekające na jego rozkaz. Na końcu spojrzał na leżącą w oddali wioskę, wskazał na nią palcem i nie zastanawiając się dłużej, powiedział:

– Idźcie! Idźcie jak najszybciej i powiedzcie o moim królestwie!

Posłańcy ruszyli, a król wrócił zadowolony do komnat swojego pałacu.

Jak myślisz? Jak zakończyła się ta historia?

Marketing internetowy: zacznij od strategii.

Posłańcy dotarli do wioski cali i zdrowi. Nie ulegli pokusie „rozpraszaczy” i nie ulękli się czyhającym zagrożeniom ze strony konkurencji. Byli w końcu zawodowcami: najlepszymi z najlepszych. Pomocnik królestwa spełnił swoje posłannictwo i zadanie.

W przeciwieństwie do Króla…

Oddział posłańców otrzymał jedynie powierzchowny rozkaz w postaci „mówienia o królestwie”. Byli posłuszni, więc wykonywali słowa Króla bardzo gorliwie: zaczepiali każdego i bez najmniejszego pytania, zapraszali do odwiedzin Królestwa. Nieważne, czy trafili na starca, siedzącego na progu chaty, dzieci, biegających wokół studni, czy dorosłych, pracujących w kamieniołomach.

Legenda mówi, że wielu posłańców zniknęło bez śladu, a kilkoro z nich na stałe osiedliło się w wiosce…

Marketing internetowy bez strategii jest niczym wydany rozkaz przez naszego króla. Prowadzi do straty „worka pieniędzy”, sił i czasu, a także zawiedzionych oczekiwań. Król rozkazał przygotować ogromną ucztę na cześć tłumów, które niebawem zjawią się w jego królestwie. Niestety, oprócz kilku zaciekawionych mieszkańców wioski, nie odwiedził go nikt, kto chciałby na stałe osiedlić się na jego terenie.

strategia marketingowa

Przemyślana strategia chroni przed porażką. Marketing internetowy nie prowadzi więc jedynie do sprzedaży produktów i usług. Dzięki niemu masz sposobność opracowania przemyślanego działania, które pozwoli Ci w skuteczny sposób wprowadzić produkt na rynek, ustalić jego cenę oraz określić grupę ludzi, do której kierujesz swoje „królestwo”.

Król chciał zaprosić wszystkich, co skończyło się klęską: stracił „worek pieniędzy”, oddanych posłańców i wiarę w siebie. To cenna lekcja dla Ciebie. Nie staraj się przekonać wszystkich do swojego produktu lub usługi: opracuj spójną strategię i wykorzystaj potencjał, jaki niesie marketing internetowy.

Analiza rynku.

Czego możemy się nauczyć z naszej opowieści o Królu?

Tworzenie rewelacyjnych produktów i usług to zbyt mało w konsumpcyjnym świecie, w którym żyjemy. Nie działasz w próżni: oprócz Ciebie istnieją miliony podobnych przedsiębiorców, którzy marzą o zyskaniu uwagi konsumenta. Marketing internetowy jest więc niezbędny: podobnie jak oddział posłańców dla naszego króla.

Zanim jednak „wydasz rozkaz”: zastanów się dobrze. Nie spiesz się i opracuj strategię, która pozwoli wykorzystać potencjał narzędzi marketingu internetowego. Zastanów się, do kogo kierujesz swój produkt i usługi. Następnie, przemyśl, gdzie znajduje się Twoja grupa docelowa? Czy lepszym sposobem będzie wykorzystanie Facebooka, Instagrama, czy może newslettera?

Nie szczędź czasu i energii na analizę rynku. Bez niej marketing internetowy jest jak posłańcy z powierzchownym rozkazem  „zaproszenia wszystkich”. Nie możesz zyskać uwagi każdego, ale możesz pozyskać zainteresowanie tych, którzy naprawdę potrzebują Twojego produktu lub usługi.

I na końcu…

Zauważ, że Król przygotował swoje ziemie na przyjęcie wielu mieszkańców wioski. Ale jaką mamy pewność, że nie uległ zakłamaniu rzeczywistości i jego królestwo naprawdę spodobałoby się przybyłym? Zanim więc zadbasz o marketing internetowy, zastanów się, czy to, co oferujesz, ma naprawdę wartość dla potencjalnego konsumenta.

Jeśli odpowiedź brzmi nie, zacznij od podstaw i fundamentów. Bez dobrego produktu i usługi, możesz zyskać uwagę, ale tylko na jeden raz, zyskując jedynie sfrustrowanego konsumenta. Pomyśl… Gdybyś szczerze polubił wspominaną Panią z warzywniaka i kupił od niej soczyste pomidory, ale w domu okazałoby się, że połowa z nich jest zgniła, wróciłbyś na jej stoisko?

Wątpię.

michał wosztyl

Marketing internetowy (nie) jest dla każdego.

Oczywiście, że marketing internetowy jest dla każdego. W każdej chwili możesz skonstruować kampanię reklamową na Facebooku, wykorzystać Google Adwords i rozpocząć działania, wzmacniające wizerunek Twojej marki.

Co ze skutecznością?

Marketing internetowy oferuje wszystkim DOSTĘPNOŚĆ, ale nie EFEKTY. Pozytywne rezultaty są zarezerwowane dla tych, którzy mają wiedzę i doświadczenie w budowaniu spójnej strategii marketingowej. Powyższy tekst jest jedynie ułamkiem rzeczywistości wśród całej dziedziny, jaką tworzy marketing. Specjaliści szkolą się latami, zdobywając wiedzę na studiach, kursach i szkoleniach, aby wiedzieć, jak skutecznie nawiązywać relacje z konsumentem i sprzedawać swoje produkty oraz usługi.

To czas, abyś podjął decyzję. Stoisz przed drogowskazem, na którym z jednej strony napisano:

A z drugiej:

Oto zadanie na dziś: gdzie pójdziesz? Która droga jest Twoja?

Nikt nie chce widzieć pod swoimi treściami zerowej liczby odwiedzin. Wielu blogerów zmaga się z pytaniem, jak wypromować swojego bloga za darmo, aby budować społeczność? Skuteczna reklama bloga to zadanie, przed którym dziś stajemy. Z chęcią pokażę Ci moje 7 sposobów na to, jak reklamować swojego bloga i czerpać z tego mnóstwo przyjemności.

jak wypromować swojego bloga za darmo

Jak wypromować bloga za darmo?

Pełen entuzjazmu zakładasz bloga. Poświęcasz długie godziny na wybieranie i komponowanie szablonów, które spełnią Twoje oczekiwania. Całymi dniami tworzysz teksty, które potem pieczołowicie publikujesz na blogu. Z szybko bijącym sercem udostępniasz je odbiorcom i z zapartym tchem obserwujesz, jak…

Nic się nie dzieje?!

Gdyby samo pisanie bloga było gwarancją zyskania widowni, prawdopodobnie mielibyśmy w Polsce kilka milionów „ekspertów” od blogowania. A przecież wystarczy tylko trochę znać blogosferę, żeby wiedzieć, że blog zapewnia dochód materialny wyłącznie nielicznym.

Samo utworzenie i pisanie bloga to za mało. Liczy się jeszcze jego promocja. Reklama bloga wymaga zaangażowania, ale jest możliwa dla wszystkich. I to za darmo. Oczywiście istnieją metody płatnych działań marketingowych jak: kampanie reklamowe na Facebooku, czy kampanie Google Ads. Jednak jeśli jesteś pasjonatem, który nie chce nadmiernie inwestować pieniędzy w tworzenie treści, to warto zapoznać się 7 sposobami na to, jak wypromować swojego bloga za darmo.

1.     Media społecznościowe, czyli promocja bloga dla każdego.

Zanim spojrzymy na statystyki z 2019 roku, lepiej usiądź.

Dane raportu „Digital 2019” pokazują, że w 2019 roku media społecznościowe zrzeszały 3,484 MILIARDA użytkowników. To prawie 50% populacji na całej kuli ziemskiej. Co więcej, średnio poświęcamy na nie aż 2 godziny i 16 minut KAŻDEGO DNIA!

Chyba nie ulega wątpliwości, że media społecznościowe są jednym z najlepszych sposobów, jak reklamować swojego bloga, prawda?

  • Facebook – dane z tego samego raportu wskazują, że z Facebooka korzysta ponad 2 miliardy użytkowników. Kiedyś służył wyłącznie do nawiązywania relacji, dziś jest silnym medium, służącym do promocji zarówno małych, jak i ogromnych przedsiębiorstw. Promocja bloga na Facebooku nie musi być płatna. Za darmo możesz informować o nowych wpisach, zapraszać do odwiedzin, nawiązywać relacje, inicjować dyskusje lub rozważyć założenie własnej strony.
  • Instagram ­– korzysta z niego ponad miliard użytkowników i jest jednym z najpopularniejszych serwisów społecznościowych. Reklama bloga na Instagramie może polegać na pokazaniu pracy nad kolejnymi tekstami od kulis, przeprowadzeniu relacji na Instastory, udostępniania w profilu linku do najnowszego tekstu i budowania własnego portfolio.
  • LinkedIn – to taki „biznesowy Facebook”, który wie, jak wypromować bloga za darmo. To właśnie tam nawiążesz cenne relacje ze specjalistami z branży. Aktywność i komentowanie, udostępnianie swoich tekstów, a także możliwość pisania artykułów bezpośrednio na LinkedIn powoduje, że promocja bloga na tym medium może być strzałem w dziesiątkę.
  • Tik-Tok – marketing internetowy i reklama bloga na Tik-Toku wymaga pewnego wyczucia smaku. Możesz potraktować to medium, jako formę zabawy i rozrywki dla swoich odbiorców. Zbliżyć się do nich i pokazać, że za każdym Twoim tekstem, stoi człowiek z krwi i kości.

reklama bloga

2.     Grupy na Facebooku: miejsce na dyskusje.

Grupy na Facebooku mają ogromny potencjał w budowaniu społeczności. Dołącz do jednej z grup, odpowiadającej tematyce Twojego bloga. Rozmawiaj z osobami, które również interesują się obszarem Twoich zainteresowań i pokazuj, że jesteś blogerem, który wie, o czym pisze. Grupy na Facebooku to jeden z lepszych sposobów na to, jak reklamować bloga za darmo.

A może stworzysz własną grupę?

Obserwuję, jak bardzo rozrasta się społeczność Worldmaster i jak szybko staje się potężnym narzędziem, służącym do zawiązywania trwałych relacji, wymiany zdań i poglądów. Doświadczam na własnej skórze, że grupa na Facebooku to przede wszystkim sposób na poznanie i zrozumienie swoich odbiorców.

Pamiętaj jednak, że grupa to nie targowisko. Szanuje jej regulamin i unikaj nachalnych reklam.

3.     Jak reklamować bloga za darmo? Pisz artykuły gościnne.

Gdy zaczynasz, istnieje mnóstwo blogów, które mają większą widownię niż Ty. Zrób własne badanie rynku i zobacz, w jaki sposób inni blogerzy tworzą treści i angażują czytelników. To również świetna metoda, żeby znaleźć miejsce, w którym zamieścisz swój autorski tekst.

W jaki sposób?!

Wyślij maila z zapytaniem i zaproponuj artykuł gościnny. Nie masz nic do stracenia! Zyskać możesz za to nową społeczność, której dasz się poznać, jako autor godny uwagi. Mierz jednak siły na zamiary. Prośba o artykuł gościnny na najpopularniejszych blogach w Polsce może nie być najlepszym posunięciem…

Przynajmniej na samym początku.

4.     Pozycjonowanie treści: walka o pierwszą stronę Google.

pozycjonowanie treści na blogu

Marketing internetowy to dynamicznie rozwijająca się branża. W jej skład wchodzi m.in.: copywriting, czyli pisanie tekstów o charakterze reklamowym i pozycjonowanie treści. Wpływa ono na miejsce w wynikach wyszukiwania Google.

Spójrzmy prawdzie w oczy. Kto z nas odwiedza drugą stronę w wyszukiwarce Google? Nie wspominając już o kolejnych…

Na pozycjonowanie wpływa wiele czynników, np. słowa kluczowe, opisy „meta”, nagłówki, tytuł, przejrzystość tekstu, adres url, zastosowanie linków, obrazy i grafiki, czy dostosowanie strony do urządzeń mobilnych.

Im lepiej pozycjonujesz treść, tym wyżej w wyszukiwarce się ona znajduje i tym więcej odbiorców trafia na Twojego bloga.

5.     Newslettery: klasyczna reklama bloga.

Budowanie listy mailingowej to jeden ze starszych, ale wciąż skutecznych sposobów na to, jak wypromować swojego bloga za darmo.

Nie wystarczy jednak tylko zaprosić do zapisów na listę mailingową. Daj swoim odbiorcom coś unikatowego, co skłoni ich do dołączenia do Twoich najbardziej zaangażowanych odbiorców. Wielu blogerów oferuje darmowe poradniki, krótkie e-booki lub narzędzia do rozwiązywania codziennych problemów.

Newslettery to świetny sposób, aby w personalny i bezpośredni sposób informować swoich czytelników o nowościach na blogu!

jak reklamować bloga

6.     Wartościowa treść to kotwica dla odbiorców.

O ile tworzenie wartościowej treści nie spowoduje, że cały świat usłyszy o Twoim blogu, o tyle z łatwością zainteresuje Twoich odbiorców. Promocja bloga za pomocą wartościowych artykułów, które dają rozwiązania problemów, to absolutna podstawa.

Zastanów się… Po co Ci reklama bloga (nawet płatna), skoro nie masz nic ciekawego i wartościowego do zaoferowania? Ludzie nie są idiotami. Szukają materiałów, które im pomagają, a nie oszukują i zabierają czas.

Wartościowa treść to trwały fundament, na którym możesz budować własną markę osobistą.

7.     Worldmaster: nie pytaj, jak wypromować swojego bloga.

Masz pasję? Prowadzisz bloga lub chcesz zacząć? Tworzysz treści, którymi chcesz się dzielić? Worldmaster jest dla Ciebie.

Jesteśmy na portalu, który umożliwia reklamę bloga za darmo. Wystarczy, że założysz bezpłatne konto i możesz tworzyć treści, które docierają do nowych kręgów zainteresowanych. To jak pisanie artykułów gościnnych, ale bez proszenia, szukania i martwienia się o reklamę. Worldmaster zapewnia pozycjonowanie treści, promocję w mediach społecznościowych i w oficjalnej grupie na Facebooku, a często także płatne kampanie reklamowe w social media.

To miejsce dla ludzi z pasją. Możesz jednocześnie prowadzić swojego bloga i zostać autorem Worldmaster. W ten sposób zwiększasz swoje szanse na zyskanie zaufanych i oddanych odbiorców.

7 sposobów na darmową reklamę bloga

Kreuj reklamę na własnych zasadach.

Jest wiele dróg do celu o nazwie: „jak wypromować swojego bloga za darmo”. Wcale nie musisz się ograniczać do jednego sposobu lub tych, zaproponowanych przeze mnie. Reklama bloga to test Twojej kreatywności i zaangażowania. Jeśli poświęcisz odpowiednią ilość czasu na skuteczne działania, gwarantuję, że z biegiem czasu przestaniesz pisać do zerowej liczby odbiorców. Bądź jednak cierpliwy! Wdrażaj efektywne rozwiązania, twórz wartościowe treści i nie poddawaj się w przekazywaniu swojej pasji. Budowa społeczności wymaga czasu, ale…

Przecież nigdzie Ci się nie spieszy, prawda?

Jeśli zastanawiasz się, czy blog się opłaca i przeliczasz, ile możesz na nim zarobić, to nigdy nie powinieneś go zakładać. Nie potrzebujesz bloga, ale pieniędzy, a te możesz zdobyć w inny, łatwiejszy sposób. Prawdziwa opłacalność własnej przestrzeni do tworzenia treści nie jest liczona w złotówkach.

Content Marketing i Social Media – nastała przyszłość!

Kiedyś „Nasza Klasa” służyła do wyszukiwania szkolnych kolegów, Facebook do nawiązywania nowych relacji, Instagram nawet nie istniał, a blogowanie było dla zagorzałych pasjonatów, opisujących swe przygody.

social media czy własny blog?

Dziś widzimy królowanie Tik Toka! Instagram i Facebook są platformami, na których można budować markę osobistą, a LinkedIn pozwala na pozyskiwanie partnerów biznesowych. Blogowanie natomiast jest postrzegane, jako sposób na zarabianie pieniędzy i zyskiwanie popularności, zamiast dzielenia się swoją pasją.

Co poszło nie tak? Dlaczego coraz częściej pada pytanie, czy opłaca się mieć bloga, zamiast jak prowadzić go w rzetelny sposób? Kierując się jedynie zyskami materialnymi z tworzenia internetowych treści, równie dobrze można byłoby zapytać:

Ile mogę zarobić na partnerze?

Czym jest blog?

Blog to Twój życiowy partner i towarzysz podróży.

Jeśli go szczerze kochasz i szanujesz – nigdy go nie opuścisz, choćbyście oboje mieli żyć w ubóstwie. Wspólnie pokonujecie życiowe wyboje, podejmujecie problematyczne decyzje i troszczycie się o siebie nawzajem.

Kiedy kogoś kochasz, nie pytasz, ile zarabia. Nie zastanawiasz się nad zyskiem. Nie myślisz o pieniądzach, tylko inwestujesz całego siebie w związek z ukochaną osobą. Razem gruntujecie swoją relację, angażujecie się we wspólne dobro i cieszycie się, że jesteście niezależni od gotówki. Paradoksalnie im mniej o niej myślicie, tym silniejsza jest Wasza relacja i tym więcej przestrzeni budujecie, aby…

Zarabiać pieniądze wspólnymi siłami.

czy opłaca się mieć bloga?

Dokładnie tak samo jest z blogiem, stroną internetową, fanpagem Facebooku i tworzeniem jakichkolwiek treści w Internecie. Spójrz na to z perspektywy życiowego partnera, którego kochasz bez względu na okoliczności. Wtedy zniknie pytanie, czy opłaca się mieć bloga, a zastąpi je zaangażowanie w drodze do wspólnego celu.

Czy opłaca się mieć bloga?

Dopiero gdy zamkniesz oczy, zobaczysz prawdziwą opłacalność Twojego bloga.

Nie widać jej od razu. Potrzebujesz czasu i szerszej perspektywy, aby dostrzec, ile zyskujesz na posiadaniu własnego miejsca w Internecie. Uwierzcie mi, że jako jeden z twórców portalu Worldmaster, codziennie obserwuję, jaką siłę ma tworzenie wartościowych treści i dzielenie się swoją pasją.

Czy opłaca się mieć bloga? Oczywiście, ponieważ:

  • Realizujesz się w dziedzinie, którą kochasz.
  • Budujesz miejsce, w którym możesz dzielić się wiedzą, pasją i swoim życiem.
  • Konstruujesz przestrzeń, gdzie inni mogą mile i wartościowo spędzać czas.
  • Tworzysz społeczność, zorientowaną na to, co Cię interesuje.
  • Poznajesz nowe osoby, które mają podobne hobby do Ciebie.
  • Poszerzasz swoją perspektywę patrzenia na świat.
  • Uczysz się systematyczności i rzetelności, bo przecież nie chcesz dostarczać odbiorcom chłamu, prawda?
  • Zdobywasz wiedzę z zakresu content marketingu i pisania interesujących treści.
  • Nabywasz umiejętności twórczego pisania.
  • Stymulujesz swoją kreatywność, pamięć oraz wyobraźnię.

Dopiero konsekwencją powyższych korzyści jest:

  • Wizerunek eksperta.
  • Marka osobista.
  • Szansa na zarobienie pieniędzy.
  • Fundament, na którym możesz zbudować coś większego.

W tej beczce miodu jest jednak łyżka dziegciu.

Nie można tak po prostu przeskoczyć między jednym a drugim brzegiem korzyści. Oddziela je rwąca i zdradliwa rzeka Chciwości. Pokonać ją można wyłącznie przez konstrukcję potężnego i długiego mostu. Aby go zbudować, potrzebujesz dwóch, podstawowych składników:

  • Odbiorców
  • Ciężkiej pracy

Własny blog – o czym trzeba wiedzieć?

Prowadzenie bloga – podobnie jak współżycie z partnerem, nie zawsze jest usiane płatkami róż. Czasami unosimy się nad ziemią w przypływie radości, a chwilami chodzimy po ostrych kamieniach, raniących nam stopy. Wszystko ma swoją cenę.

blogowanie

Pomyślcie jednak, jak fantastycznie musi smakować nagroda, gdy już uiścimy stosowną zapłatę i zbudujemy most, łączący dwa, oddalone od siebie brzegi.

Nie warto więc zastanawiać się, czy blog się opłaca. Lepiej zainwestować ten czas w poszukiwanie strategii marketingowej, dokształcanie się, czytanie wartościowych treści i szukanie rozwiązań, które pozwolą Wam stać się znakomitymi blogerami na pełen etat z oddanymi odbiorcami.

Jak ich jednak zdobyć? Jak zainteresować innych konkretną treścią?

Marketing internetowy, jako dźwignia sukcesu.

Nie będę Cię oszukiwał.

Choćbyś był niczym Picasso blogowanie lub Mozart pisania, a nie miał żadnych odbiorców, to nigdy nie wyjdziesz poza próg własnych, szumnych określeń.

Założenie bloga jest banalnie proste. Pięć minut i możesz zacząć kreować treść, ale… Do kogo? Masz prawo tworzyć pamiętnik lub dziennik, spisując dla siebie swoje przeżycia, ale przecież jesteś tutaj, bo chcesz się dowiedzieć, czy opłaca się mieć bloga, prawda?

Uruchomienie bloga w Internecie nie jest wystarczające. Liczebność twórców internetowych różnorodnych dziedzin jest tak ogromna, że sama treść nie jest już dostateczna.

Potrzebujesz skutecznego marketingu internetowego. Kampanii reklamowych, zorientowanych na Twoją grupę docelową. Efektywnych strategii marketingowych, ukierunkowanych nie tylko na pozycjonowanie treści, ale również na Twoje kanały social media. Potrzebujesz budowy miejsca, które będzie Twoim domem. Takiego, które dostarczy Twoją treść odpowiednim widzom, dla których jesteś ważny.

A jeśli nie umiesz budować? Jeśli nie wiesz, od czego zacząć?

Wtedy warto skorzystać z pomocy osób, które wychodzą naprzeciw ludziom z pasją i umożliwiają dzielenie się swoimi zainteresowaniami z innymi. Spełnieniem każdego artysty jest móc tworzyć, nie martwiąc się o reklamę, promocję, marketing i pozyskiwanie odbiorców. Zastanów się, gdzie jest Twój dom?

Kto może Ci go ofiarować?

czy opłaca się mieć bloga?

Blog, czy bierność?

Nie musisz słuchać moich rad ani korzystać z możliwości posiadania własnego miejsca w sieci za darmo. Możesz opuścić tę stronę, zamknąć okno przeglądarki i dalej zastanawiać się, czy blog się opłaca.

Możesz jednak stać się twórcą internetowym w przeciągu kilkunastu sekund i zyskać bloga, który będzie Twoim wiernym towarzyszem podróży.

Decyzja podjęta? No to w drogę!

Marka osobista w Internecie zabija marzenia i pasję. Personal Branding traktowany w sposób nadrzędny, powoduje zatracenie najcenniejszych wartości dla twórcy, którym jest dobro odbiorców. Marka osobista powinna być wyłącznie efektem ubocznym tworzenia wartościowej treści. Jak tego dokonać?

Marka osobista nie jest całym światem.

Wszyscy wiedzą, czym jest marka osobista w Internecie. Wystarczy, że umieścisz w wyszukiwarce hasła: „marka osobista” lub „personal branding”, a otrzymasz mnóstwo artykułów na temat:

  • Czym jest marka osobista?
  • Jak budować markę osobistą?
  • Jak tworzyć markę osobistą w biznesie?
  • Personal Branding w (wstaw nazwę branży)

Wiele z nich to naprawdę cenne wskazówki i porady! Jednak paradoksalnie im mocniej chcesz zbudować silną markę, tym bardziej przysłania Ci ona chęć bezinteresownego przekazywania wartościowej treści. Cokolwiek piszesz, nagrywasz i udostępniasz – staje się wtedy tylko narzędziem do budowy marki osobistej.

marka osobista w Internecie

Co z chęcią pomagania?

Ludzie, dbający o zdrowe odżywianie, doświadczają efektów ubocznych w postaci utraty kilogramów na wadze. Tak samo jest z tworzeniem treści! Naprawdę silna marka osobista w Internecie to tylko skutek, przekazywanej wartości.

Nie pisz bloga po to, żeby się „pokazać”. Pisz bloga po to, żeby pomagać!

Marka osobista na Worldmaster.

Portal Worldmaster to aż 27 kategorii tematycznych. Autorzy piszą na temat rozwoju, zdrowia, kuchni, kryptowalut, czy biznesu. Jestem pewien, że zdecydowana większość z nich nie myśli o marce osobistej, tylko chęci pomagania innym!

Wejdźmy do „Kuchni”, gdzie znajdziemy wiele ciekawych przepisów i porad. Sprawdźmy „Motoryzację”, dzięki której zadbamy o jakość swoich opon. Zobaczmy „Rozwój”, w którym jest już prawie 100 artykułów, zmieniających życie.

Celem autorów Worldmaster nie jest marka osobista w Internecie, a mimo to każdy z nich jest coraz bardziej rozpoznawalny w swoich kręgach…

Wszystko za sprawą wartościowej treści! Kochamy ludzi, którzy bezinteresownie dają nam cenne materiały. Im więcej od siebie dajesz, tym więcej otrzymujesz! Jeśli chcesz tworzyć „czysty” przekaz, przestań skupiać się na marce osobistej.

Od czego zacząć tworzenie wartościowych treści w Internecie?

Blogi rosną jak grzyby po deszczu, a media społecznościowe tracą funkcję budowania relacji na rzecz dzielenia się wiedzą i zainteresowaniami. Jesteś jednak w miejscu, które jest żywym dowodem, że silna marka osobista w Internecie oparta na wartości jest możliwa.

Nie stworzę dla Ciebie kolejnego poradnika, w którym znajdziesz dokładnie tę samą treść, powielaną przez kolejnych specjalistów. Podzielę się z Tobą moją wiedzą, wyniesioną z doświadczenia w branży marketingu i biznesu.

Zacznij od siebie. Kim jesteś?

personal branding michał wosztyl

Banalne? Być może… Jednak problemy zaczynają się, gdy podejdziesz  do tego poważnie.

Odpowiedz na pytania:

  • Jakie są moje wartości?
  • Jakie mam mocne, a jakie słabe strony?
  • Czy cel jest zgodny z moimi zasadami?
  • Komu chcę pomóc?
  • Jak chcę pomóc?
  • Jaka misja mi przyświeca?

Niektórzy szukają odpowiedzi przez całe życie. Bądź cierpliwy!

Prawdziwa marka osobista jest oryginalna.

Jeśli nie jesteś biotechnologiem albo fizykiem kwantowym to istnieje duża szansa, że ktoś był już przed Tobą. Ktoś napisał już książkę w tematyce Twoich treści, ktoś stworzył poradnik, ktoś nagrał film, ktoś na tym zarobił…

Skoro jednak każdy z nas jest inny, dlaczego pojawiają się treści tak bardzo do siebie podobne? Znajdź własny sposób na przekazanie treści! Masz do opowiedzenia własną historię! Marka osobista oparta na ślepym naśladownictwie to szybka droga do katastrofy.

Nie stawiaj sobie pomników. Lepiej zwróć uwagę na:

  • Co wyróżnia Cię z otoczenia?
  • W jakich sytuacjach czujesz się najlepiej?
  • Jak zachowujesz się w momentach, kiedy nikt Cię nie widzi?
  • Co ciekawego możesz przekazać innym?
  • Jaką historię chcesz opowiedzieć?

Wnioski wykorzystaj do tworzenia wartościowych treści!

oryginalna marka osobista w Internecie

Twórz – nie kopiuj.

Worldmaster to mnóstwo historii opowiedzianych językiem setek autorów. Znajdź dwa artykuły, które (jeśli nawet poruszają podobne tematy) są do siebie bardzo zbliżone. Nie ma ich!

Jeśli chcesz tworzyć wartościowe treści, nie możesz kopiować i powielać!

Najlepsze treści nie powstają w laboratorium copywriterów. One są tworzone w danej chwili, dla danej grupy odbiorców! Marketing internetowy nie polega na transformowaniu jednego tekstu w dziesiątki innych, różniących się wyłącznie zamianą słów na synonimy.

Prawdziwe tworzenie to dawanie życia swoim treściom. Zapewniasz je poprzez udostępnianie, dostosowywanie do konkretnego medium, zmienianie i dopasowywanie do konkretnej grupy odbiorców.

Jesteś Twórcą. Po co więc kopiujesz?

Sprzedawanie zostaw sprzedawcom!

Dobry copywriting nie opiera się na sprzedaży, ale zainteresowaniu odbiorcy poprzez wartościową treść. Copywriter pozostawia odbiorcy wolność wyboru.

Niestety wielu twórców internetowych chce tylko sprzedawać… W ten sposób powstają bloki tekstowe, które można byłoby sprowadzić do krótkiego, banalnego zdania:

Nazywam się Jan Kowalski, zajmuję się sprzedażą owoców i chcę, żebyś je ode mnie kupował.

Rozumiem chęć zarabiania i budowania marki osobistej w Internecie, ale jeśli już na początku myślisz, ile możesz zarobić na pisaniu lub nagrywaniu, to lepiej w ogóle tego nie rób.

Szkoda Twojego czasu i zdrowia!

Odpowiedz na pytania:

  • Co mnie motywuje do tworzenia?
  • Jakie marzenia pragnę zrealizować?
  • Czy jeśli wiedziałbym, że nigdy nie zarobię na tym grosza, nadal bym to robił w wolnym czasie?

Gdyby ideą portalu Worldmaster było zarabianie, nigdy by nie powstał. A jak widać – jest tutaj i ma się bardzo dobrze.

personal branding

Systematyczność ponad perfekcją.

Perfekcja jest możliwa w filmach, książkach fantasy i opowieściach wujka Ryszarda podczas rodzinnego przyjęcia. W normalnym życiu nie występuje!

Znajdź balans między przekazywaniem wartościowej treści a tkwieniem trzecią godzinę nad „szlifowaniem” jednego zdania. Wielu początkujących copywriterów nigdy nie przejdzie na wyższy poziom, bo pielęgnują w sobie cechę perfekcjonizmu. Mnóstwo twórców internetowych ma do opowiedzenia fantastyczną historię, ale nigdy tego nie zrobią, bo ślęczą nad mało ważnymi szczegółami.

Zasada Pareta mówi, że 20% Twoich wysiłków, przynosi 80% zysków. Pamiętaj o tym, gdy po raz setny będziesz zmieniał szyk wyrazów w tym samym zdaniu.

Silna marka osobista w Internecie dla silnych ludzi.

Marka osobista w Internecie wymaga samozaparcia, dyscypliny i silnej tożsamości. Musisz się pilnować, abyś wraz z pierwszymi sukcesami nie zwrócił się ku pustym ideałom i żądzy „sławy”. Prawdziwą markę osobistą kreujesz nie tylko podczas pracy zawodowej, ale w ciągu całego życia – od narodzin, aż do śmierci.

#kolejne artykuły