Zmiany dotyczą każdego segmentu gospodarki i obszaru życia. Digital marketing nie jest wyjątkiem. Rok 2020 przynosi wiele zmian: nie tylko ze względu na epidemię koronawirusa. Eksperci zwracają uwagę na rosnącą „moc sprawczą” pokolenia Z: ludzi, urodzonych po 1995 roku. Sprawdziłem panujące trendy w digital marketingu w 2020 roku i zbadałem, czego nie można przegapić w budowaniu strategii marketingowej.
Chodźmy! Z przyjemnością podzielę się z Tobą owocami mojej pracy.
Trendy w Digital Marketingu w 2020 roku.
Pamiętasz naszą bajkę o królu i jego otwartym królestwie dla mieszkańców wioski? Dzięki niej dowiedziałeś się, jak ważny jest marketing internetowy w biznesie i dlaczego warto dysponować „oddziałem zaufanych posłańców”.
(Przy okazji… Którą drogę wybrałeś na końcu artykułu?)
Digital marketing (czyli marketing cyfrowy) to nic innego jak działania, wykorzystujące media cyfrowe do nawiązywania relacji z konsumentem, promocji produktów i usług, a także budowaniu wizerunku marki. Jest to więc forma i przejaw marketingu internetowego, o którym już rozmawialiśmy.
Specyfiką branży marketingowej jest nieustanna zmienność. Zasypiasz wieczorem z myślą tworzenia filmów na YouTube, a budzisz się rano w innej rzeczywistości, w której postanowiono po prostu zmienić algorytmy… Bunt i złość niczego nie da: albo się dostosujesz, albo znikniesz w otchłani internetu. Zmiany są spowodowane potrzebami odbiorców: wraz z nimi zmienia się cały rynek.
Digital marketing w 2020 roku przejawia pewne trendy, na które osobiście zwróciłem uwagę. Nie zalecam jednak „ślepego posłuszeństwa” i uzależnienia swoich działań od wskazanej tendencji, ale warto o niej pamiętać podczas budowania strategii marketingowej.
Zanim przejdziemy dalej, wciel się w rolę sadownika. Jako troskliwy ogrodnik, nie chciałbyś patrzeć na bezowocowe rośliny, prawda? Zatem potraktuj spis poniższych trendów, jako sposób na uzyskanie soczystych owoców z drzew i krzewów, które własnoręcznie posadziłeś.
Content Marketing: król na tronie.
Nie ma sensu spekulować. Content marketing to jeden z najważniejszych trendów w digital marketingu w 2020 roku. Potwierdził go sam gigant z Mountain View: Google. Aby znaleźć się wysoko w wynikach wyszukiwania, należy spełnić trzy podstawowe kryteria:
- Wiedza
- Autorytet
- Wiarygodność
Wartościowa i ekspercka treść jest zatem dodatkowo premiowana. Tym samym zalecam unikanie „fake newsów”, „click baitów” i materiałów, żerujących jedynie na ciekawości odbiorców. Wciel się w rolę widza: przecież też nienawidzisz przeszukiwać ogromnej ilości tekstu, w celu znalezienia czegokolwiek interesującego, prawda? Im bardziej unikatową treść stworzysz, tym mocniej polubi Cię Google i odbiorca. Zresztą… O pisaniu wartościowych treści już pisałem. Czytałeś?
Komunikacja przede wszystkim.
Wiesz, dlaczego digital marketing jest tak popularny?
Bo dzięki niemu konsument może porozmawiać z producentem. I na odwrót!
Gazety, telewizja, bilboardy, reklamy w wersji papierowej, ulotki… Wszystkie te formy reklamy oferują jedynie jednostronną komunikację. Digital marketing pozwala na prowadzenie rozmów i nawiązywanie relacji, co powoduje, że konsumenci czują się wysłuchani!
Im bardziej nie potrafisz nakłonić swoich klientów do rozmowy, tym więcej środków potrzebujesz na zwrócenie ich uwagi.
Komunikacja w digital marketingu może odbywać się poprzez: live streamingi, podcasty, video, czy media społecznościowe (stories, posty, komentarze, rozmowy prywatne). Co możesz dzięki niej zyskać? Przede wszystkim zaufanych widzów, fanów i odbiorców, którzy mogą się stać klientami Twojej marki. Zauważ, jak wielu Influencerów zbudowało na komunikacji z widzami dochodowe biznesy w postaci: sklepów z ubraniami, sklepów z gadżetami, czy konsultacji lub szkoleń.
Pytasz, jak się komunikować? Pozwól, że zacytuję Pawła Tkaczyka: eksperta od budowania marki.
Zamiast wymuskanych produkcji reklamowych, pokaż kręcone z ręki wideo, w którym opowiadasz, jak pakujesz paczki i co lubi jeść Wasz firmowy kot.
I dalej:
Koniec ze sztywnymi komunikatami w mediach społecznościowych, w newsletterach i na stronie internetowej.
Oczywiście, jeśli Twoją grupą docelową są ludzie w wieku 65+, prawdopodobnie popularny dziś „Astronomia Meme”, możesz sobie darować…
Trendy w digital marketingu 2020: zakupy przez Instagrama.
Są trzy etapy nieefektywnego prowadzenia sklepu w 2020 roku (z przymrużeniem oka):
- Nie istniejesz w Internecie.
- Istniejesz w Internecie, ale nie istniejesz w Social Mediach.
- Istniejesz w Social Mediach, ale w nich nie sprzedajesz.
Media społecznościowe wspierają branżę e-commerce. Sklepy mogą sprzedawać bezpośrednio przez Instagrama, na Facebooku istnieje Marketplace, a Pinterest oferuje możliwość sprawdzenia cen i dostępności produktów.
Wzrost znaczenia mediów społecznościowych w branży e-commerce powoduje większe możliwości cross sellingu, czyli sprzedaży krzyżowej. Jest to strategia, polegająca na oferowaniu dodatkowych produktów (lub usług) do tych, które już zostały przez klienta wybrane lub zakupione. A przecież wszyscy wiemy, jak wspaniale wygląda ten wymarzony fotel w otoczeniu tych fantastycznych koców i poduszek, prawda?
Zabierz głos i rób kilka rzeczy jednocześnie.
Wyszukiwanie głosowe zyskuje na popularności. „Asystent Google” na stałe zagościł w telefonach, zdejmując ciężar pisania z barków użytkowników. Co to oznacza?
Przede wszystkim zmiany w pozycjonowaniu treści.
Wyszukiwanie głosowe powoduje, że używamy dłuższych fraz (w żargonie SEO określa się je: long tail keywords) i oczekujemy natychmiastowej odpowiedzi, co przekłada się na znaczenie responsywności strony.
Wzrost znaczenia głosu oznacza również inne trendy w digital marketingu w 2020 roku. Przede wszystkim obserwujemy rosnącą popularność podcastów oraz takich platform jak: Spotify, czy iTunes.
Co łączy popularność wyszukiwania głosowego i podcastów? Multitasking: wielozadaniowość. Wchodzimy w erę, gdzie wymagana jest podzielność uwagi oraz umiejętność zajmowania się kilkoma rzeczami jednocześnie. Ograniczona ilość czasu w połączeniu z mnogością zadań do wykonania powoduje, że słuchanie podcastów i bieganie to jeden z nieodzownych związków współczesnego świata.
Pozwól swoim odbiorcom na poranne konsumowanie treści i przygotowanego wcześniej śniadania albo popołudniowe porządki i słuchanie podcastów.
P.S Według badań Storytel z 2019 roku aż 20% polskich internautów słucha podcastów. To około 5 milionów użytkowników!
Chatboty: sztuczna inteligencja w praktyce i przyszłość digital marketing.
Dobra wiadomość jest taka, że możesz wykorzystać je w swoim biznesie. Zła natomiast brzmi, że zastąpią one ludzi.
Chatboty umożliwiają konwersację z użytkownikiem. To programy komputerowe zbudowane na bazie sztucznej inteligencji, które prowadzą rozmowę na podstawie zaplanowanego scenariusza i wykazują zdolność samodzielnej nauki języka i potrzeb konsumenta.
Myślisz, że twórcy filmu „Ja, robot” przewidzieli naszą przyszłość?
Wróćmy jednak do rzeczywistości (jeszcze ludzkiej!). Chatboty są z powodzeniem stosowane w takich obszarach jak: obsługa klienta, bankowość, czy nawet rozrywka. Dodatkowo zastosowanie ich na platformach typu Messenger i WhatsApp powoduje, że są świetnym narzędziem do przeprowadzania kampanii marketingowych.
Już teraz wielu specjalistów od digital marketingu tworzy quizy albo ankiety na Messengerze, które skupiają odbiorców danej marki. Sugerując się natomiast wzrostem zainteresowania sztuczną inteligencją, można przewidywać, że chatboty to nie tylko trendy w digital marketingu w 2020 roku, ale w całej, rozpoczynającej dekadzie.
LinkedIn: „Facebook dla biznesu”.
Na końcu postanowiłem wyróżnić jedno medium społecznościowe, które moim zdaniem zasługuje na szczególną uwagę.
LinkedIn z miesiąca na miesiąc notuje rosnące wskaźniki popularności. Przekonuje się do niego coraz większa liczba użytkowników, a to oznacza, że ten trend w digital marketingu w 2020 roku nie będzie wieczny. Kto pierwszy, ten lepszy! Na LinkedIn uwagę powinni zwrócić przede wszystkim Ci użytkownicy, którzy preferują kontakt B2B. Liczba zarejestrowanych kont w Polsce wynosi około 3 000 000.
Dla porównania ludność Łodzi wynosi około 700 000. Zatem trzy miliony to całkiem sporo, nie uważasz?
Digital marketing: ile owoców zbierzesz?
Bycie sadownikiem to satysfakcjonująca, ale ciężka i żmudna praca. Najpierw musisz zasiać, potem nieustannie pilnować plonów, chronić przed szkodnikami, a tak i nie masz pewności, czy plaga suszy lub niespodziewanych przymrozków, nie zniszczy Twojego dzieła… Digital marketing działa w bardzo podobny sposób. Wymaga nieustannego kontroli, czujności i dostosowywania się do zmian rynkowych. Trendy w digital marketingu w 2020 roku jasno wskazują, na co zwrócić uwagę. Ale kto wie, czy jedna zmiana nie wywróci do góry nogami całego rynku?
Przecież epidemia koronawirusa już udowodniła, jak wiele może się zmienić w bardzo krótkim czasie. Digital marketing fluktuuje, ale fundamenty są niezmienne: im więcej przemyślanych działań, tym więcej owoców zbierzesz. Natomiast ich słodycz i smak to kwestia okoliczności, na które możesz, ale nie musisz mieć wpływu.