Jeśli prowadzisz firmę lub stronę internetową czy blog, możesz potrzebować copywritera. Treści są niezwykle ważne dla marketingu, bo bez nich wszelkie narzędzia promocyjne i reklamowe są bezużyteczne. Trzeba więc dbać o ich jakość, a trudno o to, kiedy nie ma się na to czasu albo nie umie dobrze pisać. Copywriter jest specjalistą od treści, umiejącym napisać niemal wszystko, więc warto nawiązać z nim współpracę. Co świadczy o tym, że możesz potrzebować copywritera i co musisz wiedzieć, zanim go zatrudnisz?
Kiedy możesz potrzebować copywritera?
To, że nie masz czasu czy nie umiesz pisać, nie jest jedyną rzeczą świadczącą o tym, że potrzebujesz copywritera. Przyjrzyj się statystykom swojej strony. Jeśli masz stronę sprzedażową, ale w statystykach widzisz wysoki współczynnik odrzuceń (bounce rate), to znaczy, że Twoje treści nie angażują użytkowników i nie skłaniają do dokonywania konwersji. Jeśli jednak prowadzisz zwykły portal czy blog, na którym publikujesz treści głównie do czytania, wysoki współczynnik odrzuceń możesz traktować z przymrużeniem oka. Tutaj powinieneś zwrócić uwagę na czas spędzany przez użytkowników na Twojej stronie i poszczególnych podstronach. Jeśli ludzie szybko uciekają z Twojej strony, może to znaczyć, że treści się nie podobają. Kolejnym wskaźnikiem zapotrzebowania na copywritera jest pozycja w Google. Warto korzystać z narzędzia Google Search Console, które pokazuje statystyki dotyczące wyszukiwania strony. Jeśli wyszukań jest mało, a pozycja strony czy podstron w wynikach jest daleka, oznacza to niedostateczną optymalizację treści pod SEO, w czym również może pomóc dobry copywriter.
Copywriting vs sztuczna inteligencja – co lepsze?
Dziś furorę na rynku robi sztuczna inteligencja. Każda osoba potrzebująca pomocy w tworzeniu treści na stronę lub blog zmaga się z dylematem, czy lepiej zatrudnić copywritera, czy korzystać ze sztucznej inteligencji. AI jest bardzo kusząca ze względu na bardzo niskie ceny i błyskawiczne działanie. Jednak jest idealnym dowodem na to, że szybko i tanio nie znaczy dobrze. Teksty generowane przez AI pozostawiają wiele do życzenia, o czym pisałam na moim blogu tutaj: AI w copywritingu – czy mamy się czego obawiać? AI nie wie, że pisze dla ludzi, więc język jest sztywny i sztuczny. Do tego dochodzą błędy składniowe i brak kreatywności widoczny w postaci mnóstwa powtórzeń. Teksty generowane i tak wymagają więc dogłębnej korekty przed publikacją, więc trudno mówić o oszczędności czasu. AI można wykorzystywać co najwyżej do generowania prostych tekstów dla botów wyszukiwarek czy prostych artykułów na zwykły blog. Jednak jeśli potrzebujesz wysokiej jakości treści informacyjnych, poradnikowych czy kreujących wizerunek eksperta, lepiej wybrać copywritera. AI nie jest w stanie wygenerować wysokiej jakości treści, a copywriter zrobi wszystko – od profesjonalnego researchu aż po korektę. Chcąc zatrudnić copywritera musisz jednak pamiętać o tym, że to człowiek, nie robot i potrzebuje czasu. Nie możesz też oczekiwać niskich stawek w sytuacji, kiedy masz alternatywę w postaci kosztującej grosze AI. Wybierając współpracę z copywriterem musisz liczyć się z kosztami i przygotować odpowiedni budżet oraz cierpliwie poczekać.
Dobry brief to podstawa
Podejmując współpracę z copywriterem musisz mieć świadomość, że wykona on dobrze swoją pracę tylko wtedy, jeśli Ty wykonasz dobrze swoją dla niego. Efekty jego pracy zależą bowiem od jakości Twojego briefu. Musisz podać w nim wszystko, co copywriter powinien wiedzieć, a musi wiedzieć przede wszystkim, co i dla kogo ma pisać. Musisz więc podać temat oraz adres strony internetowej. Jeśli podejmiesz współpracę z firmą, będziesz musiał podać wszystkie dane niezbędne do wystawienia umowy i faktury. Jeśli zaś chodzi o samo zlecenie, oprócz tematu i adresu strony musisz podać również następujące informacje:
-
grupa docelowa – copywriter ma pisać nie dla Ciebie, a dla Twoich klientów/czytelników. Musisz poinformować go, do jakich osób kierujesz treści na swojej stronie.
-
długość tekstu – możesz podać konkretną liczbę, aczkolwiek liczba typu 5149 znaków wygląda dość kuriozalnie, bo czemu nie 5150 czy inna okrągła. Najlepiej zaproponować przedział długości tekstu od – do. Wtedy copywriter będzie pewny, że nie może napisać mniej niż podana dolna granica i więcej niż górna. Ewentualnie możesz podać tylko dolną granicę, ale musisz dać to do zrozumienia copywriterowi. Podając konkretną liczbę wprawiasz copywritera w zakłopotanie, bo nie jest łatwo uzyskać idealnie taką liczbę znaków, jak podana. Jeśli napisze wtedy troszkę mniej lub więcej, nie będzie pewny, czy zrobił dobrze.
-
wytyczne – musisz podać copywriterowi frazy kluczowe, które ma wstawić do tekstu i ile razy, linki do wstawienia wraz z ewentualnymi anchorami oraz wszelkie inne wytyczne i Twoje oczekiwania. Wszystkie, bo copywriter nie lubi, kiedy klient po otrzymaniu tekstu zwraca go do poprawy, bo jeszcze sobie o czymś przypomniał. Nie musisz jednak pouczać copywritera, jak ma pisać i że w tekście musi być wypunktowanie, bo copywriter jest specjalistą, który takie rzeczy wie. Daj znać tylko, jeśli chcesz, by frazy kluczowe lub jakieś fragmenty zostały pogrubione. Możesz też podać szczegółowe informacje o tym, co chcesz, by pojawiło się w treści artykułu. Możesz nawet zaproponować swoje nagłówki H2.
-
stawka – możesz sam ją narzucić, ale musisz pamiętać, że w dobie AI nikt nie napisze ci tekstu za stawkę poniżej 10 zł/1000 zzs, zaś stawki za teksty wysokiej jakości zaczynają się od 20 – 30 zł/1000 zzs. Z takimi stawkami musisz się też liczyć, jeśli zdajesz się na cennik copywritera.
-
termin – copywriter musi wiedzieć, ile ma czasu. Możesz podać swój termin lub zdać się na termin, który poda copywriter. Licz się jednak z tym, że jeśli będziesz chciał tekst jak najszybciej, to wielu copywriterów (w tym ja) wymaga większej zapłaty za realizację ekspresową.
Na koniec – zanim oddasz tekst do poprawy
Możesz zawsze oddać tekst do poprawy, jeśli uznasz, że jest w nim coś nie tak. Nie rób jednak tak, że w briefie nie podajesz zbyt wielu wytycznych, a później oddajesz tekst do poprawy, bo jest wg ciebie słaby i to, czy tamto ci się nie podoba. Tak samo nie oddawaj do poprawy tekstu, kiedy jedynym powodem jest to, że przypomniałeś sobie coś, o czym nie napisałeś w briefie. Copywriterzy bardzo tego nie lubią. Oddaj tekst do poprawy, jeśli zauważysz w nim jakieś błędy i niedociągnięcia, niejasności. Pamiętaj, aby odesłać tekst z wytycznymi, co jest do poprawy. Najlepiej wykorzystać funkcję oznaczania i/lub komentarzy w Wordzie. Ułatwisz wtedy copywriterowi pracę, bo nie będzie musiał czytać długiego tekstu i zastanawiać się, gdzie Ty widzisz coś do poprawy. Pamiętaj też, że jakiś przecinek czy literówkę możesz szybko poprawić sam. Odsyłając copywriterowi do poprawy tekst z takimi bzdurami marnujesz czas i swój, i jego.
Kluczem do udanej i przyjemnej współpracy z copywriterem jest wzajemne porozumienie. Bądź miły, cierpliwy, nie oczekuj od copywritera wszystkiego natychmiast i podaj wszystkie niezbędne informacje. Wykonując dobrze swoją pracę (brief czy wytyczne do poprawy), ułatwiasz copywriterowi pracę i dzięki temu jest w stanie zrealizować zlecenie szybciej. Jeśli zaś sam zwlekasz z odpowiadaniem na pytania copywritera, przesłaniem ewentualnych załączników, źródeł, których nie przysłałeś od razu z briefem, nie możesz dziwić się, że musisz dłużej czekać na realizację.