Sklepy internetowe wypierają sprzedaż stacjonarną, a książki giną pod naporem e-booków. Rewolucja trwa, tymczasem zaledwie dwadzieścia pięć lat temu handel elektroniczny zasadniczo… Nie istniał!
Co się stało? Jak branża e-commerce zyskała taką popularność?
I najważniejsze:
Jakie są zalety prowadzenia sklepu internetowego?
Największa zaleta sklepów internetowych.
Chcecie poznać tajemnicę już na samym początku?
To prawda, że wiele osób wciąż nie kupuje w Internecie. Ale czy to powód zmartwień? Nie uważacie, że stwarza to dla Was ogromną szansę? Aby przekonać niekupujących online do spróbowania zakupów internetowych?
I rozpoczęcia przygody właśnie od Twojego sklepu?
Ile osób kupuje w Internecie?
Co ma w sobie sklep internetowy, czego nie ma sklep stacjonarny? Odpowiedź znajduje się w nazwie: Internet.
Najnowsze dane z 2019 roku pokazują, że aż 83% Polaków korzysta z Internetu regularnie!
Jak się to ma do zakupów online?
Aż 60% internautów kupuje w sklepach internetowych. To ponad 19 milionów osób!
Czy to będzie zaskoczeniem, jeśli napiszemy, że zakupy w Internecie robią głównie osoby w wieku od 15 do 49 lat? A może, że aż 25% kupujących, stanowią osoby po 50 roku życia?
To daje do myślenia!
Jak prowadzić sklep internetowy? Złota rada.
Jeśli marzysz o prowadzeniu dobrego i dochodowego sklepu internetowego, człowiek i jego problemy muszą być dla Ciebie najważniejsze. Rozwiązując je – budujesz więź i zyskujesz stałego konsumenta.
Daj wartość. Nie zapominaj, że człowiek jest najważniejszy. Uruchamiając sklep internetowy, wysyłasz jasny sygnał:
„Kliencie! Szanuję Ciebie, Twój czas, Twoje zdrowie i Twoje pieniądze!”.
Zrozumienie i empatia jest bardzo ważna. Pozwala dostrzec, że zakupy w sklepie tradycyjnym, mogą być (w skrajnych przypadkach) wielką barierą dla osób bardzo nieśmiałych. Ponadto coraz więcej osób cierpi na zaburzenia lękowe, które mogą wykluczać codzienne zakupy w supermarkecie. Handel elektroniczny jest pewnym wybawieniem, ale – co oczywiste – nie jest lekarstwem.
Oszczędności. Ile zyskasz na prowadzeniu sklepu internetowego?
Inwestując w sklep stacjonarny, musisz myśleć o budynku i magazynach. Nie wspominając już o zatrudnieniu pracowników, czy wykończeniu wnętrz.
Za to wszystko musisz zapłacić! I to nie mało!
W branży e-commerce problem znika. Wciąż musisz zadbać o miłą dla oka przestrzeń, ale stworzenie profesjonalnej strony jest nieporównywalnie tańsze, niż utrzymanie budynku. Zbudowaliśmy już nie jeden sklep internetowy i wiemy, jak zdziwieni potrafią być klienci, gdy okazuje się, że… „To już! Można działać”.
Sprzedażą online możesz zajmować się samodzielnie. Siadasz przed komputerem i jesteś w pracy – bez żmudnych dojazdów. Obsługujesz mnóstwo klientów w tym samym czasie. Ludzi, którzy są Ci wdzięczni za to, że… Także nie muszą wychodzić z domu.
Widzisz?
Oszczędzasz czas, pieniądze i zdrowie. Nie tylko swoje, ale i klienta.
Dostępność. Sprzedaż online 24/7.
Wiesz, gdzie tkwi fenomen sklepów monopolowych? Oprócz oczywiście kuszącego asortymentu?
Wiele z nich otwarta jest przez całą dobę. Gdy kołyszący się przybysze spragnieni kojącego nektaru, poszukują go o trzeciej nad ranem, co otrzymują? Otwarty sklep, który rozwiązuje ich problemy.
Czemu miałbyś postępować inaczej i rezygnować z klienta?
Sklepy internetowe gwarantują, że bez względu na porę dnia i nocy, potrzeba klienta zostanie spełniona. Kiedy obudzi się o czwartej rano i nagle poczuje ogromną chęć kupienia mebli ogrodowych na przyjazd ukochanej teściowej (…), będzie mógł to zrobić, nie czekając do świtu!
Kontakt. Jak budować bazę klientów?
Ogromną zaletą sklepów stacjonarnych jest bezpośredni kontakt z klientem. Handel elektroniczny może go jednak ciekawie zrównoważyć!
Szukasz wyjątkowej sukienki na wesele przyjaciółki. W sklepie otrzymujesz pomoc od personelu. Nie jesteś przekonana, ale po dwóch godzinach kupujesz piękną, perłową suknię i wychodzisz uśmiechnięta. Twój problem został rozwiązany, ale… Co dalej?
Żartobliwie mówiąc – nie ma już z Ciebie żadnego pożytku. Kontakt się urywa.
Sklep internetowy działa inaczej. Klient zostawia po sobie ślad. Zazwyczaj jest to e-mail. Dzięki niemu zaczynasz budować relację. Możesz wysyłać powiadomienia o promocjach, premierze nowych produktów, a nawet tworzyć spersonalizowane oferty!
Nie ograniczasz się do small talku, ale prawdziwej, dwustronnej komunikacji, ponieważ klient w każdej chwili może się z Tobą skontaktować i uzyskać wsparcie. Ponownie obustronna korzyść.
Wadą sprzedaży online jest brak fizycznego kontaktu z produktem. Prezentuj więc towar tak, aby klient nie tylko go widział, ale także „czuł”. Wysil się!
Wygoda. Dlaczego warto kupować online?
Wszyscy jesteśmy trochę wygodni. Lubimy poleniuchować, zostać nieco dłużej w łóżko i obejrzeć dobry film. Nie zawsze mamy ochotę iść do sklepu, wiedząc, że czekają na nas kolejki…
Kto ma siłę, żeby w leniwe, sobotnie popołudnie odwiedzić Twój sklep na drugim końcu miasta? Nikt!
Gdy pojawiasz się z ofertą w Internecie, klient nie musi się już męczyć. Jesteś na wyciągnięcie ręki. Skracasz tym samym drogę do zakupu (o której więcej w dalszej części) i oszczędzasz kłopotu klientowi, który chętnie Cię za to wynagrodzi.
Zarządzanie. Jak prowadzić sklep internetowy?
Kierowanie sklepem internetowym jest bardzo przyjemne i efektywne.
Wszystko masz w jednym miejscu. Nie musisz nawet wychodzić z domu, żeby zarządzać swoim biznesem. Pracujesz, kiedy chcesz i ile chcesz. Sklep internetowy kreujesz tak, aby spełniał oczekiwania klientów.
Proste?
Nie do końca…
Bez ciężkiej pracy i odpowiedniego planu, Twój handel internetowy nie będzie kwitł.
Z naszego narzędzia do analizy sklepów internetowych skorzystało już wielu sprzedawców i stąd wiemy, że nie wszystkie sklepy, które „wydają się” dobre, są dobre w rzeczywistości. Zawsze lepiej to sprawdzić profesjonalnymi metodami!
Przyszłość. Dlaczego warto mieć sklep internetowy?
Rozejrzyj się wokoło. Żyjemy w erze nowych technologii. Spójrz na swoje dzieci. Na nastolatków, których spotykasz. Oni są przyszłością nie tylko handlu elektronicznego. Jak sądzisz? Gdzie większość młodych ludzi robi lub będzie robiła zakupy?
Pozostaje również kwestia niehandlowych niedziel.
Od 2020 roku w żadną niedzielę nie zrobimy zakupów. To kilkadziesiąt, dodatkowych dni w ciągu roku, podczas których dotrzesz z ofertą do klienta, który nie zaspokoi swojej potrzeby w sklepie tradycyjnym.
Im szybciej założysz sklep internetowy, tym lepiej na tym wyjdziesz. Jednak planowanie oraz wdrażanie powinno być przemyślane. Nie spiesz się, bo budujesz swoją przyszłość.
Spójrz!
Dwadzieścia pięć lat temu handel elektroniczny nie istniał. Zaledwie parę lat temu, nikt nie wyobrażał sobie kupowania jedzenia „na odległość”. A obecnie? Otrzymasz ciepłe bułeczki pod same drzwi! Pomyśl, gdzie możesz być za piętnaście lat, jeśli już teraz postawisz na sprzedaż internetową?
Personal Branding. Jak budować Markę Osobistą?
Spójrzmy prawdzie w oczy.
Sklep w Internecie to trampolina do zbudowania silnej marki osobistej. Możliwość łączenia go ze stroną internetową lub blogiem daje naprawdę duże możliwości działania. W ten sposób nie jesteś już tylko sprzedawcą z Internetu, ale człowiekiem z twarzą, którego klienci znają i szanują.
Dlatego wygląd Twojego sklepu jest tak ważny! To Twoje uosobienie! Znajdziesz wiele agencji, które stworzą dla Ciebie świetną stronę. Jeśli nie jesteś pewien, jak wyglądają etapy tworzenia, podejrzyj, jak to wygląda u nas, żebyś miał świadomość, czego się spodziewać → Wszystkiego dowiesz się tutaj.
Customer Journey. Droga klienta do zakupu.
Policzmy, jaką drogę musi odbyć klient, aby zrobić zakupy spożywcze w zwykłym sklepie.
- Przygotowania do wyjścia (ubrać się, znaleźć portfel i kluczyki, które zawsze się gubią…)
- Spacer do auta
- Podróż (jak droga przez dżunglę).
- Szukanie miejsca na parkingu.
- Spacer do sklepu.
Ufff! Klient wreszcie staje w drzwiach sklepu! No tak… Ale na razie tylko stoi. Gdzie ten zakup?! Ech… Liczymy dalej.
- Wózek sklepowy.
- Szukanie półki z produktami (i przebijanie się przez „sklepowych spacerowiczów”).
- Wybór odpowiednich produktów (bieganie w poszukiwaniu czytnika)
- Finalizacja zakupu (czekanie w długiej kolejce).
Na każdym etapie klient ma dobre powody, żeby odpuścić. I często to robi!
Zakupy online wyglądają inaczej.
- Włączasz komputer.
- Uruchamiasz przeglądarkę.
- Wpisujesz nazwę sklepu (jeśli masz wolne połączenie, to może być frustrujące).
- Wyszykujesz produkt.
- Dodajesz go do koszyka.
- Finalizujesz zakup.
Droga klienta od „chęci” do „zakupu” zostaje niewyobrażalnie skrócona!
Jeśli natomiast lubisz po sklepie spacerować – spaceruj! Ruch to zdrowie!
Ale kupuj przez Internet.
Czy warto założyć sklep internetowy?
Handel elektroniczny rośnie w bardzo szybkim tempie i choć sklepy stacjonarne nie znikną, to z upływem lat ich znaczenie będzie malało.
Sklep internetowy wymaga Twojego zaangażowania. Jeśli pragniesz zbudować dochodowy biznes – myśl o swoim kliencie. Spójrz na niego, jak na człowieka, którego problemy możesz rozwiązać.
Uszanuj go więc profesjonalizmem. Swoją kulturą i aktywnością. Stwórz sklep internetowy, w którym poczuje się przyjaźnie. To właśnie pierwsze wrażenie rozstrzyga, czy odbiorca pozostanie i dokona zakupu, czy odejdzie niezadowolony i już nigdy nie wróci.
Wybór należy do Ciebie.