Geometria kół, czy zbieżność? A może jedno i drugie? Twój samochód to zbiór elementów, które wymagają indywidualnej pielęgnacji. Geometria kół jest zabiegiem, gwarantującym bezpieczną podróż. Co się stanie, gdy go zaniedbasz? Dlaczego jest on taki ważny i co daje geometria kół?
Co to jest geometria kół?
Zacznijmy od początku.
Geometria kół jest pojęciem szerszym niż ustawianie zbieżności. Polega na optymalnym ustawieniu kół oraz zawieszenia auta w sposób, zapewniający bezpieczeństwo, doskonałe prowadzenie, ekonomiczną jazdę oraz komfort podróżowania. Na ustawianie geometrii kół składa się:
- Kąt pochylenia
- Regulacja zbieżności kół
- Kąt pochylenia osi sworznia zwrotnicy
- Kąt wyprzedzenia osi sworznia zwrotnicy
Każdy z elementów pełni inną funkcję w Twoim samochodzie, ale wszystkie tworzą spójny mechanizm. Jego zaburzenie wiąże się z przykrymi konsekwencjami, które możesz ominąć, korzystając z pomocy specjalistów.
Zbieżność kół – jak sprawdzić?
Na pewno nie samemu…
Wielu „specjalistów” oferuje „eksperckie” usługi za butelkę wyskokowego trunku. Decyzja należy do Ciebie, ale pracę „po znajomości” zostawilibyśmy na inną okazję…
Zbieżność kół to jeden z najważniejszych elementów ustawiania geometrii. Polega na właściwym ustawieniu kół przednich i tylnych względem siebie. Prawidłowe ustawienie kół na jednej osi to skierowanie ich nieznacznie przodem do siebie (zbieżność dodatnia) z dokładnością od minus trzech do siedmiu milimetrów.
Zbieżność kół poprawia sterowność i stabilność auta oraz zapewnia jego lepszą przyczepność. Nadal będziesz się zastanawiał, jak samemu ustawić zbieżność kół w samochodzie?
Kąt pochylenia.
Stań przed swoim autem i spójrz na jego koła. Czy są skierowane prosto do nawierzchni?
Właśnie tym zajmuje się kąt pochylenia, który określa kąt, zawarty między pionem a płaszczyzną koła. Kąt dodatni powstaje wtedy, gdy odstaje górna część koła, a ujemny, gdy odstaje część dolna. W praktyce oba koła powinny dolegać do nawierzchni podczas wykonywania skrętu.
Niewłaściwe ustawienie skutkuje nierównomiernym zużyciem opon oraz ściąganiem auta w jedną ze stron.
Kąt pochylenia osi sworznia zwrotnicy.
Skup się!
Kąt pochylenia osi sworznia zwrotnicy występuje między: sworzniem zwrotnicy a prostą pionową koła. Nowsze pojazdy posiadają sworznie kuliste (tzw. przeguby), które tworzą kąt pochylenia sworznia zwrotnicy określanego prostą, biegnącą przez oś obrotu sworzni kulistych podczas wykonywania skrętu.
Podczas ustawiania tego parametru najważniejszy jest promień zataczania, czyli odległość punktów, stworzonych przejściem przez jezdnię osi zarówno kąta pochylenia, jak i sworznia zwrotnicy.
Jak więc łatwo się domyślić, prawidłowe ustawienie kąta osi sworznia zwrotnicy jest możliwe tylko wtedy, gdy właściwie ustawimy kąt pochylenia kół.
Kąt wyprzedzenia osi sworznia zwrotnicy.
Czy po wykonaniu skrętu Twoje koła samoczynnie wracają do jazdy na wprost?
Jeśli nie, to prawdopodobnie masz złe ustawienie kąta wyprzedzenia osi sworznia zwrotnicy, który wspomaga stabilizację i sterowność auta szczególnie podczas dużych prędkości oraz wykonywania skrętów.
Kąt wyprzedzenia osi sworznia zwrotnicy zawarty jest między prostą pionową koła a osią sworznia zwrotnicy. Kąt dodatni występuje, gdy punkt przecięcia osi sworznia z nawierzchnią jest przed punktem zetknięcia się opon z jezdnią. Ujemy natomiast, gdy punkt przecięcia osi występuje za stykiem kół z powierzchnią.
Co daje geometria kół?
Właściwe ustawienie geometrii kół oraz jej sprawdzenie przez profesjonalny warsztat samochodowy wiąże się szeregiem korzyści, o których każdy kierowca powinien wiedzieć:
- Auto posiada lepszą przyczepność do nawierzchni drogi.
- Zużycie opon jest równomierne.
- Samochód zużywa mniej paliwa
- Dłuższa przydatność opon, układu kierowniczego oraz zawieszenia
Powyższe korzyści przekładają się na bezpieczeństwo i komfort wszystkich pasażerów. Nasze Centrum Ogumienia w Lubinie od lat zajmuje się geometrią kół. Z doświadczenia wiemy, że zaniedbanie tego elementu wiąże się nawet z zagrożeniem życia…
Źle ustawiona geometria.
Wiele problemów z prowadzeniem auta bierze się z zastanawiania się:
Geometria kół, czy zbieżność?
Zamiast gdybania, od razu przejdź do działania. Źle ustawiona geometria kół prowadzi do:
- Niezachowania prostego toru jazdy
- „Ściągania” auta na jedną ze stron
- Spóźnionej reakcji auta na ruchy kierownicą
- Pisku opon (nawet przy łagodnym zakręcie)
- Zużycie układu zawieszenia oraz kierowniczego
- Większego spalania paliwa
Efektem jest utrata bezpieczeństwa, niski komfort jazdy oraz narażanie na utratę życia lub zdrowia siebie, pasażerów oraz innych uczestników ruchu drogowego.
Nie bądź egoistą. Pomyśl o innych!
Kiedy robić geometrię kół?
Podobnie, jak w przypadku odgrzybiania klimatyzacji, geometria kół powinna być wykonywana przynajmniej raz w roku. W Centrum Ogumienia w Lubinie zawsze zalecamy sprawdzanie zbieżności kół oraz całej geometrii podczas sezonowej zmiany opon.
Pamiętaj, że jazda autem samoczynnie zmienia kąty ustawienia, chociażby poprzez nierówną nawierzchnię!
Geometria kół, czy zbieżność?
Jesteś odpowiedzialny za swój samochód. Rozumiemy, że jego mycie jest dla Ciebie bardzo ważne, ale może pora zadbać o elementy, które naprawdę mają znaczenie? Właściwie ustawiona geometria kół to gwarancja bezpieczeństwa i komfortu jazdy. Wykonuj ją regularnie, ale nie samemu! Skorzystaj z pomocy specjalistów i zainwestuj w bezpieczeństwo.