Marka osobista w Internecie zabija marzenia i pasję. Personal Branding traktowany w sposób nadrzędny, powoduje zatracenie najcenniejszych wartości dla twórcy, którym jest dobro odbiorców. Marka osobista powinna być wyłącznie efektem ubocznym tworzenia wartościowej treści. Jak tego dokonać?
Marka osobista nie jest całym światem.
Wszyscy wiedzą, czym jest marka osobista w Internecie. Wystarczy, że umieścisz w wyszukiwarce hasła: „marka osobista” lub „personal branding”, a otrzymasz mnóstwo artykułów na temat:
- Czym jest marka osobista?
- Jak budować markę osobistą?
- Jak tworzyć markę osobistą w biznesie?
- Personal Branding w (wstaw nazwę branży)
Wiele z nich to naprawdę cenne wskazówki i porady! Jednak paradoksalnie im mocniej chcesz zbudować silną markę, tym bardziej przysłania Ci ona chęć bezinteresownego przekazywania wartościowej treści. Cokolwiek piszesz, nagrywasz i udostępniasz – staje się wtedy tylko narzędziem do budowy marki osobistej.

Co z chęcią pomagania?
Ludzie, dbający o zdrowe odżywianie, doświadczają efektów ubocznych w postaci utraty kilogramów na wadze. Tak samo jest z tworzeniem treści! Naprawdę silna marka osobista w Internecie to tylko skutek, przekazywanej wartości.
Nie pisz bloga po to, żeby się „pokazać”. Pisz bloga po to, żeby pomagać!
Marka osobista na Worldmaster.
Portal Worldmaster to aż 27 kategorii tematycznych. Autorzy piszą na temat rozwoju, zdrowia, kuchni, kryptowalut, czy biznesu. Jestem pewien, że zdecydowana większość z nich nie myśli o marce osobistej, tylko chęci pomagania innym!
Wejdźmy do „Kuchni”, gdzie znajdziemy wiele ciekawych przepisów i porad. Sprawdźmy „Motoryzację”, dzięki której zadbamy o jakość swoich opon. Zobaczmy „Rozwój”, w którym jest już prawie 100 artykułów, zmieniających życie.
Celem autorów Worldmaster nie jest marka osobista w Internecie, a mimo to każdy z nich jest coraz bardziej rozpoznawalny w swoich kręgach…
Wszystko za sprawą wartościowej treści! Kochamy ludzi, którzy bezinteresownie dają nam cenne materiały. Im więcej od siebie dajesz, tym więcej otrzymujesz! Jeśli chcesz tworzyć „czysty” przekaz, przestań skupiać się na marce osobistej.
Od czego zacząć tworzenie wartościowych treści w Internecie?
Blogi rosną jak grzyby po deszczu, a media społecznościowe tracą funkcję budowania relacji na rzecz dzielenia się wiedzą i zainteresowaniami. Jesteś jednak w miejscu, które jest żywym dowodem, że silna marka osobista w Internecie oparta na wartości jest możliwa.
Nie stworzę dla Ciebie kolejnego poradnika, w którym znajdziesz dokładnie tę samą treść, powielaną przez kolejnych specjalistów. Podzielę się z Tobą moją wiedzą, wyniesioną z doświadczenia w branży marketingu i biznesu.
Zacznij od siebie. Kim jesteś?

Banalne? Być może… Jednak problemy zaczynają się, gdy podejdziesz do tego poważnie.
Odpowiedz na pytania:
- Jakie są moje wartości?
- Jakie mam mocne, a jakie słabe strony?
- Czy cel jest zgodny z moimi zasadami?
- Komu chcę pomóc?
- Jak chcę pomóc?
- Jaka misja mi przyświeca?
Niektórzy szukają odpowiedzi przez całe życie. Bądź cierpliwy!
Prawdziwa marka osobista jest oryginalna.
Jeśli nie jesteś biotechnologiem albo fizykiem kwantowym to istnieje duża szansa, że ktoś był już przed Tobą. Ktoś napisał już książkę w tematyce Twoich treści, ktoś stworzył poradnik, ktoś nagrał film, ktoś na tym zarobił…
Skoro jednak każdy z nas jest inny, dlaczego pojawiają się treści tak bardzo do siebie podobne? Znajdź własny sposób na przekazanie treści! Masz do opowiedzenia własną historię! Marka osobista oparta na ślepym naśladownictwie to szybka droga do katastrofy.
Nie stawiaj sobie pomników. Lepiej zwróć uwagę na:
- Co wyróżnia Cię z otoczenia?
- W jakich sytuacjach czujesz się najlepiej?
- Jak zachowujesz się w momentach, kiedy nikt Cię nie widzi?
- Co ciekawego możesz przekazać innym?
- Jaką historię chcesz opowiedzieć?
Wnioski wykorzystaj do tworzenia wartościowych treści!

Twórz – nie kopiuj.
Worldmaster to mnóstwo historii opowiedzianych językiem setek autorów. Znajdź dwa artykuły, które (jeśli nawet poruszają podobne tematy) są do siebie bardzo zbliżone. Nie ma ich!
Jeśli chcesz tworzyć wartościowe treści, nie możesz kopiować i powielać!
Najlepsze treści nie powstają w laboratorium copywriterów. One są tworzone w danej chwili, dla danej grupy odbiorców! Marketing internetowy nie polega na transformowaniu jednego tekstu w dziesiątki innych, różniących się wyłącznie zamianą słów na synonimy.
Prawdziwe tworzenie to dawanie życia swoim treściom. Zapewniasz je poprzez udostępnianie, dostosowywanie do konkretnego medium, zmienianie i dopasowywanie do konkretnej grupy odbiorców.
Jesteś Twórcą. Po co więc kopiujesz?
Sprzedawanie zostaw sprzedawcom!
Dobry copywriting nie opiera się na sprzedaży, ale zainteresowaniu odbiorcy poprzez wartościową treść. Copywriter pozostawia odbiorcy wolność wyboru.
Niestety wielu twórców internetowych chce tylko sprzedawać… W ten sposób powstają bloki tekstowe, które można byłoby sprowadzić do krótkiego, banalnego zdania:
Nazywam się Jan Kowalski, zajmuję się sprzedażą owoców i chcę, żebyś je ode mnie kupował.
Rozumiem chęć zarabiania i budowania marki osobistej w Internecie, ale jeśli już na początku myślisz, ile możesz zarobić na pisaniu lub nagrywaniu, to lepiej w ogóle tego nie rób.
Szkoda Twojego czasu i zdrowia!
Odpowiedz na pytania:
- Co mnie motywuje do tworzenia?
- Jakie marzenia pragnę zrealizować?
- Czy jeśli wiedziałbym, że nigdy nie zarobię na tym grosza, nadal bym to robił w wolnym czasie?
Gdyby ideą portalu Worldmaster było zarabianie, nigdy by nie powstał. A jak widać – jest tutaj i ma się bardzo dobrze.

Systematyczność ponad perfekcją.
Perfekcja jest możliwa w filmach, książkach fantasy i opowieściach wujka Ryszarda podczas rodzinnego przyjęcia. W normalnym życiu nie występuje!
Znajdź balans między przekazywaniem wartościowej treści a tkwieniem trzecią godzinę nad „szlifowaniem” jednego zdania. Wielu początkujących copywriterów nigdy nie przejdzie na wyższy poziom, bo pielęgnują w sobie cechę perfekcjonizmu. Mnóstwo twórców internetowych ma do opowiedzenia fantastyczną historię, ale nigdy tego nie zrobią, bo ślęczą nad mało ważnymi szczegółami.
Zasada Pareta mówi, że 20% Twoich wysiłków, przynosi 80% zysków. Pamiętaj o tym, gdy po raz setny będziesz zmieniał szyk wyrazów w tym samym zdaniu.
Silna marka osobista w Internecie dla silnych ludzi.
Marka osobista w Internecie wymaga samozaparcia, dyscypliny i silnej tożsamości. Musisz się pilnować, abyś wraz z pierwszymi sukcesami nie zwrócił się ku pustym ideałom i żądzy „sławy”. Prawdziwą markę osobistą kreujesz nie tylko podczas pracy zawodowej, ale w ciągu całego życia – od narodzin, aż do śmierci.