Holenderski rząd przeprowadził niedawno badanie, którego celem było określenie potencjału wdrożenia technologii blockchain do branży spożywczej. Naukowcy wywnioskowali, że blockchain może zwiększyć zaufanie konsumentów, a nawet obniżyć koszty produktów spożywczych poprzez wyeliminowanie pośredników.
Kwestie, które należy rozwiązać
Nadal istnieje problem zaufania konsumenta, jeśli chodzi o produkty spożywcze. Idąc do sklepu spożywczego, aby kupić kurczaka, w zasadzie nie mamy pojęcia o pochodzeniu wieczornego posiłku. Mógł pochodzić prosto z rzeźni w Szanghaju z kiepskimi warunkami sanitarnymi. Te zwierzęta mogły również zostać wyhodowane w amerykańskiej fermie drobiu gdzie naukowcy wstrzyknęli im sterydy w celu zwiększenia ich objętości. Konsumenci nie wiedzą nic o pochodzeniu ich żywności. Nie zdają sobie sprawy z tego, w jaki sposób ktoś uprawiał żywność i ilu pośredników uczestniczyło w łańcuchu dostaw, zanim dotarła na półki sklepowe. W takim razie czy blockchain może zwiększyć zaufanie konsumentów?
Jakie jest rozwiązanie problemu?
We wspomnianych holenderskich badaniach stwierdzono, że istnieje wiele korzyści wynikających z zastosowania blockchain w przemyśle spożywczym. Konsumenci poznają, w jaki sposób uprawiany jest produkt żywnościowy (jaka gleba, nawozy itp.), w jaki sposób hoduje się zwierzęta(np. czym były karmione) oraz ukaże im się wszystkie punkty zatrzymania w łańcuchu dostaw. Usunięcie przynajmniej niektórych pośredników mogłoby obniżyć ostateczne koszty wytworzonej żywności. Mogłoby także zwiększyć zaufanie do światowych producentów i dostawców żywności, poprzez wyeliminowanie fałszywych certyfikatów jakości.
Artykuł napisany przez zespół Cryptofakty.pl