Nowoczesne i niedrogie biuro rachunkowe
#

Biuro rachunkowe

Każdy przedsiębiorca prowadzący własną działalność doskonale wie, iż znalezienie odpowiedniej firmy do obsługi ksiąg rachunkowych to sprawa najwyższej wagi. Odpowiednie biuro rachunkowe, czyli księgowe i kadrowe musi mieć nieposzlakowaną opinię, długoletnie doświadczenie oraz oczywiście jak najlepszy kontakt z klientem. Nie ma co ukrywać, że pomimo ogromnej liczby biur rachunkowych na rynku, ciężko znaleźć idealne takie, które sprosta oczekiwaniom i nie będzie kosztowało nas majątku.

Nowa firma – księgowość, kadry i płace

Oczywiste jest, iż nowy przedsiębiorca liczy każdy grosz i nie ma ochoty wydawać pieniędzy na nic, oprócz rozwoju własnego biznesu. W takich przypadkach idealnym rozwiązaniem są biura rachunkowe, które oferują rabat na start, aby dać firmie trochę czasu na złapanie odpowiedniej płynności finansowej. Tego typu biura podchodzą do swojego klienta ze zrozumieniem i liczą, że jeśli otrzyma on pomoc na początku to potem, gdy firma się rozrośnie pozostanie ze swoją księgowością na długie lata.

Biuro rachunkowe, czyli renomowane biuro księgowe i kadrowe musi mieć nieposzlakowaną opinię w zakresie obsługi ksiąg rachunkowych oraz kadr i płac.

www.innowacje.wroclaw.pl

Usługi księgowe i kadrowo-płacowe

Biuro rachunkowe zajmuje się:

  • prowadzeniem ksiąg rachunkowych,
  • ksiąg przychodów i rozchodów,
  • ewidencji przychodów (ryczałt),
  • środków trwałych i wyposażenia,
  • pełna księgowość,
  • ryczałt ewidencjonowany,
  • ewidencji VAT,
  • sporządzaniem deklaracji VAT, PIT, CIT,
  • składaniem JPK,
  • sporządzaniem sprawozdań finansowych oraz sprawozdań do GUS,
  • tworzeniem planu kont oraz polityki rachunkowości

Jeśli chodzi o usługi kadrowo-płacowe, są to:

  • prowadzenie akt osobowych pracowników,
  • ewidencja urlopów, nadgodzin, zwolnień lekarskich itp.,
  • sporządzanie list płac,
  • rozliczanie umów cywilnoprawnych,
  • sporządzanie raportów ZUS,
  • rejestracja pracowników oraz członków ich rodzin do ZUS.

Dodatkowo renomowane biuro księgowe oferuje:

  • pomoc przy zakładaniu działalności gospodarczej,
  • pomoc w zakładaniu spółki z o.o., spółki cywilnej,
  • wypełnianie wniosków kredytowych,
  • sporządzanie raportów i analiz finansowych,
  • tworzenie prognoz finansowych,
  • monitorowanie należności,
  • odbiór dokumentów od klienta,
  • archiwizacja dokumentów.

Jak wybrać odpowiednie biuro rachunkowe?

Przede wszystkim profesjonalne biuro rachunkowe musi posiadać wszelkie niezbędne kwalifikacje uprawniające do prowadzenia ksiąg rachunkowych. Co więcej pracownicy muszą posiadać jak najlepszą wiedzę w zakresie rozliczania podatków i optymalizacji kosztów, a także rozliczaniem kadr i płac dla firm i przedsiębiorstw z każdej branży i o każdej wielkości. Co więcej oferować pełne wsparcie przy rejestracji nowej działalności oraz przy przekształcaniu działalności gospodarczej w spółkę. Mieć jak największą wiedzę i doświadczenie w kontaktach z urzędem skarbowym, ZUS oraz KRS. Dodatkowo profesjonalne biuro księgowe współpracuje z każdym  przedsiębiorcą niezależnie od lokalizacji firmy oraz formy prowadzonej działalności.

Biuro rachunkowe obsługuje wszystkie formy prowadzenia działalności:

  • jednoosobowa działalność gospodarcza,
  • fundacja
  • spółka cywilna,
  • jawna,
  • spółka partnerska,
  • komandytowa,
  • komandytowo-akcyjna,
  • spółka z ograniczoną odpowiedzialnością,
  • spółka akcyjna,

RODO

Ostatnimi czasy to słowo mrozi krew w żyłach większości przedsiębiorców. Ochrona danych osobowych – RODO – w firmie to aktualnie bardzo ważna kwestia. Z tego powodu biuro obsługujące dla nas kadry i płace musi mieć wszystkie regulacje prawne w małym palcu. Na dzień dzisiejszy kary za niedopełnienie wymogów RODO są tak potężne, iż mogą wpłynąć na działanie każdej firmy. Warto, więc zabezpieczyć się wcześniej i wybrać godne zaufania biuro rachunkowe.

Biuro rachunkowe, czyli renomowane biuro księgowe i kadrowe musi mieć nieposzlakowaną opinię w zakresie obsługi ksiąg rachunkowych oraz kadr i płac.

www.innowacje.wroclaw.pl

Innowacyjne i renomowane biuro księgowe

Podsumowując renomowana firma księgowo-płacowa to tak naprawdę fundament każdej działalności. Dzięki niemu nie spędzisz godzin w kolejkach na przykład w Urzędzie Skarbowym lub ZUS, na rozwiązywaniu niepotrzebnych problemów. Powyżej poruszyliśmy kwestie jakie musi zapewniać każde szanujące się biuro i jeśli twoja obecna księgowość spełnia te kryteria, to naprawdę masz się z czego cieszyć.

Jednak jeśli jesteś w trakcie poszukiwania odpowiedniej dla siebie obsługi księgowej oraz kadr i płac to serdecznie zapraszamy do kontaktu z naszą firmą. Biuro rachunkowe Innowacje sp. z.o.o. od ponad 20 lat zajmuje się pełną obsługą księgową, jak również prawną i kadrowo-płacową we wszystkich rodzajach działalności. Ta znana i szanowana firma posiada idealnie przygotowaną ofertę dla każdego przedsiębiorcy oraz posiada wieloletnie doświadczenie w pracy z najmniejszymi oraz największymi przedsiębiorstwami. Dodatkowo wykwalifikowany personel poprowadzi Cię za rękę podczas zakładania działalności gospodarczej, spółki z.o.o. , spółki cywilnej, spółki jawnej, akcyjnej i o każdej innej formie obowiązującej w naszym kraju. Biuro Innowacje oferuje specjalną promocję na start dla przedsiębiorców, dzięki której w pierwszym okresie współpracy możesz liczyć na rabat i opłatę miesięczną wynoszącą jedynie 1 zł!

Pamiętaj, że biuro rachunkowe często wybiera się na całe życie!

Zapraszamy do współpracy.

www.innowacje.wroclaw.pl

Już od 1 stycznia w Polsce zacznie działać bardzo kontrowersyjne prawo, które jest szeroko komentowane w mediach społecznościowych jak i w Internecie.

Poprzez wprowadzenie przez państwo w/w prawa polski rząd będzie mógł ściągać od Polaków pracujących za granicą ich ciężko zarobione pieniądze.

Jak to możliwe ?

Około pół roku temu pierwszy raz usłyszeliśmy o tej absurdalnej sprawie. Wtedy także nagrałem krótki materiał wideo, gdzie przedstawiam całą “śmieszną” sytuację. Wszyscy myśleliśmy, że rząd wycofa się z tego “chorego” pomysłu. NIC z tego ! 

Stale rosnące zapotrzebowanie na pieniądze, które pokrywają socjalnego projekty rządu sprawiło, iż tym razem zapłacą osoby, które pracują legalnie za granicą. Chodzi o bardzo wysoki podatek dochodowy !

Nowe prawo zdecydowanie przyczyni się do migracji Polaków za granicę i to na dobre. Pracowanie za granicą przestanie być opłacalne dla osób, które posiadają swoje domy i rodziny w Polsce. Jak możemy przeczytać w projekcie zwolnione z tego obowiązku będą osoby, które na stałe przeniosą się z całym dobytkiem za granicę. Może spowodować falę migracji z naszego kraju.

Jak to będzie wyglądać w praktyce ?

Dajmy przykład:

Jeśli pracujesz W wielkiej Brytanii gdzie kwota wolna od podatku to ok 57 tyś zł. W Polsce możemy tylko pomarzyć o takiej kwocie. Dlatego też wyobraźcie sobie jaki podatek będą musiały zapłacić osoby, których dochód przekroczy tą śmieszną “polską” kwotę wolną.

Jak nazywa się nowe prawo?

To wielostronna konwencja podatkowa MLI (Multilateral Instrument to Modify Bilateral Tax Treaties). Na chwilę obecną do konwencji dołączyła Polska, Austria Jersey, Słowenia i Wyspa Man, a także Wielka Brytania, Szwecja. To tylko kwestia czasu kiedy dołączą inne kraje. 🙁

Jeśli to możliwe to prosiłbym o udostępnianie tego artykułu na wszelkie możliwe sposoby. Wszystko po to aby największa ilość naszych rodaków mogła zaplanować sobie swoje przyszłe życie. 

 

wprowadzenie przez państwo, ściągać od Polaków, ciężko zarobione pieniądze

Z czym wiąże się split payment dla małych firm?

Split payment to mechanizm podzielonej płatności. Obowiązuje od 1 lipca bieżącego roku. Wszystko wskazuje na to, że najwięcej zyskają na nim banki, stracą natomiast firmy, które kupują za gotówkę, ale z kolei należności od swoich kontrahentów otrzymują w formie przelewu.

Jakich transakcji dotyczy split payment?

Nowy mechanizm split payment dotyczyć ma wyłącznie transakcji dokonywanych przelewem na rachunek bankowy. To oznacza, że nie dotyczy on płatności gotówkowych, ani też kartą płatniczą. Wszystko wskazuje na to, że najwięcej stracą na nim te firmy, które za zakupy firmowe płacą kartą lub gotówką, a płatności od kontrahentów przyjmują w formie przelewu. Chodzi o to, że VAT zapłacą wówczas ze swojego rachunku bieżącego, a należny im VAT wpłynie z kolei na rachunek, z którego nie będą mogli swobodnie korzystać.

Kto w takim razie straci na nowym mechanizmie?

W tych okolicznościach tracić będą małe przedsiębiorstwa i jednoosobowe działalności gospodarcze. Od teraz przychód, jakim przedsiębiorcy mogli przez jakiś czas dysponować, zmniejszy się o 23 proc. To zdecydowanie utrudni utrzymywanie płynności finansowej.

Jak radzić sobie z płynnością finansową?

Podmioty, które będą traciły płynność finansową, będą z kolei zmuszone do korzystania z produktów bankowych. Chodzi tu przede wszystkim o kredyty obrotowe i factoring. Jeżeli natomiast nadwyżki na koncie VAT będą znacząco duże, warunkiem ich odzyskania będzie złożenie specjalnego wniosku do Urzędu Skarbowego, który na odpowiedź i rozpatrzenie tego dokumentu ma aż 60 dni.

Co to wszystko oznacza w praktyce?

W praktyce to oznacza, że przedsiębiorcy będą mieli więcej pracy i zamieszania w swoich firmach. Nie dość, że większej uwagi i czasu będzie wymagało samo wykonanie przelewu, to w dodatku zostaną zmuszeni do korzystania z zewnętrznego finansowania. Wszystko wiąże się z dodatkowymi formalnościami. Ciężko na ten moment powiedzieć, czy split payment przyniesie kiedyś jakieś korzyści. Tego typu wątpliwości rozwieją się z biegiem czasu.

Autor: Portal z Ofertami pracy Szukampracy.pl

 

Nieoczekiwane opodatkowanie PCC transakcji sprzedaży i zamiany kryptowalut wzbudziło ogromne emocje. W efekcie, poza głębokim poruszeniem społeczności związanej z branżą krypto doszło między innymi do protestów przed Sejmem i intensywnych rozmów z Ministerstwem Finansów. Dziś pojawiają się pierwsze skutki tych zdarzeń w postaci konkretnych rozwiązań prawnych. Niestety, nie spełniają one w 100% oczekiwań inwestorów.

Na czym polega problem?

W pierwszej kolejności warto przypomnieć, że kłopot z opodatkowaniem transakcji przy wykorzystaniu kryptowalut sprowadza się do tego, że naliczany w ten sposób podatek (1% wartości transakcji) w ogromnej ilości przypadków spowodowałby kompletną nieopłacalność handlu w tym obszarze. Ilość składanych deklaracji i wysokość daniny byłyby obciążeniami niemożliwymi do udźwignięcia przez traderów. Jednocześnie, nie zważając na powyższe Ministerstwo Finansów 4 kwietnia wydało oficjalny komunikat o rygorystycznym traktowaniu podatników zajmujących się sprzedażą i wymianą kryptowalut.

Na skutek zdecydowanego oporu i protestów 19 czerwca Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia w sprawie zaniechana poboru podatku od czynnosci cywilnoprawnych od umowy sprzedazy lub zamiany waluty wirtualnej. Przewidziano w nim, że organy podatkowe nie będą pobierały podatku od czynności cywilnoprawnych. Okres zwolnienia dotyczy wyłącznie transakcji zrealizowanych w okresie od 13 lipca 2018 r. do 30 czerwca 2019 r.

Dobre złego początki…?

Mam wrażenie, że przedstawiony do konsultacji projekt rozporządzenia prowadzi do kilku wniosków:

  • MF w końcu dostrzegło zarówno środowisko jak i potrzeby miłośników oraz profesjonalnych handlarzy kryptowalut. Daje to nadzieję na łatwiejszy dialog i współpracę w przyszłości.
  • Jednocześnie, z nieznanych przyczyn rezygnacja z poboru podatku ma dotyczyć wyłącznie przyszłych transakcji, realizowanych po wejściu w życie rozporządzenia. W kontekście licznych zapewnień ze strony rządowej o tym, że wszyscy podatnicy dokonujący transakcji w ostatnich 5 latach (okres przedawnienia) mogą spać spokojnie, taki kształt regulacji budzi niepokój. Nietrudno bowiem wyobrazić sobie sytuację, w której ówcześnie rządzący, za rok lub dwa, mając do dyspozycji dużo sprawniejsze narzędzia analityczne i monitorujące, zwrócą się do traderów z uprzejmą prośbą o zapłatę PCC za transakcje dokonane w ostatnich kilku latach… Co prawda jest to scenariusz wyjątkowo negatywny, jednak absolutnie możliwy i prawnie uzasadniony. Pozostaje zatem poważną zagadką dlaczego w projekcie rozporządzenia nie znalazło się postanowienie wskazujące na zaniechanie poboru podatku od wszystkich transakcji dokonywanych do 30 czerwca 2019 r. Mam nadzieję, że kwestia ta zostanie poprawiona w toku konsultacji społecznych i dalszych prac nad dokumentem.
  • Wskazując termin końcowy zwolnienia z poboru PCC Ministerstwo Finansów sugeruje nie wprost, że do 30 czerwca 2019 r. wejdą w życie nowe regulacje podatkowe dotyczące opodatkowania transakcji z udziałem kryptowalut. Pozostaje mieć nadzieję, że proponowane rozwiązania będą lepiej odpowiadać rzeczywistości i oczekiwaniom społeczności krypto, niż zaprezentowana na początku kwietnia wykładnia przepisów o PCC.

Podsumowanie

Pomimo pozytywnej oceny ogólnego kierunku działania MF względem branży, trudno pozbyć się wrażenia, że w tym obszarze może nas czekać jeszcze wiele nieoczekiwanych zwrotów akcji i niespodzianek. Niesmak budzi ograniczony okres działania rozporządzenia wbrew zapowiedziom resortu. Delikatny niepokój zbudowany na bazie ostatnich doświadczeń tworzy także perspektywa nowych regulacji szczególnych, dedykowanych obrotowi kryptowalut. Wydaje się zatem, że czujność inwestorów i podejmowanie działań zabezpieczających (więcej o bezpiecznej formie prawnej dla tradera piszę tutaj) przed niekorzystnym obrotem sytuacji pozostają mocno rekomendowane.

 

KTO SIĘ BOI RODO ?

Od kilku tygodni, gorącym tematem, zwłaszcza w kręgach biznesowych, jest  RODO, które weszło już w życie od 25 maja br. Najwięcej emocji wywołuje wysokość kar, które mogą zostać nałożone w przypadku braku przestrzegania zasad RODO. Mowa tu o karach do 20 milionów EURO lub do 4% światowego obrotu za rok poprzedni.  Jest się czym martwić ! Czas najwyższy zatem odpowiedzieć sobie na kilka podstawowych pytań:

  • Po co to RODO?
  • Czy mnie to dotyczy?
  • Czy jestem przygotowany na RODO?
  • Kto może mi pomóc?

Spróbuję pokrótce odpowiedzieć na te pytania poniżej.

wm rodo gdpr graf dane osobowe ochrona danych osobowych

Po co to RODO?

Otóż RODO jest po to, aby lepiej chronić nasze dane osobowe, nasze podstawowe prawa i wolności, w tym tak ważne dla nas prawo do prywatności. Poprzednie  przepisy, czyli przede wszystkim ustawa z roku 1997, nie były dość skuteczne. Raczej nie czytaliśmy o odstraszająco wysokich karach za brak zachowania podstawowych zasad ochrony danych osobowych lub zatrzymaniach osób za kradzież tych danych. Ja w każdym razie nie słyszałam o takich sytuacjach.

Ponadto, obowiązujące do 24 maja br. przepisy bardzo się zdezaktualizowały. Z uwagi przede wszystkim na rozwój nowoczesnych technologii w ostatnim dwudziestoleciu, odejście od tradycyjnej formy danych (tzw. papierowych) do elektronicznych, rozwój Internetu, powstanie portali społecznościowych itp. Każdy, kto doświadczył na własnej skórze tzw. „kradzieży tożsamości”,  wie jak ważna jest ochrona danych i szybka informacja o zaistniałym incydencie, aby zminimalizować skutki tego zdarzenia.

Właśnie po to Unia Europejska ustaliła jednolite zasady ochrony danych osobowych dla wszystkich przedsiębiorców działających na terenie Wspólnoty i przetwarzających dane osobowe.

Czy Ciebie RODO dotyczy?

Jeśli prowadzisz działalność gospodarczą, bez względu na formę (np. jako osoba fizyczna  lub spółka z o.o.) to z dużym prawdopodobieństwem odpowiedź brzmi TAK ! Zwykle zatrudniasz pracowników, przetwarzasz dane osobowe klientów lub innych kontrahentów. Nie unikniesz zatem  obowiązków, które RODO nakłada na przedsiębiorcę – zwanego w RODO Administratorem.  Jakie to obowiązki, dowiesz się w kolejnych moich artykułach.

Czy jesteś przygotowany na RODO?

W dużej mierze ma znaczenie w jaki sposób dotychczas troszczyłeś się o dane osobowe w swojej firmie. Wbrew obiegowej opinii RODO to nie rewolucja w odniesieniu do ustawy z 1997r. Pewne zasady obowiązywały już poprzednio np. uzyskiwanie zgody na przetwarzanie danych osobowych, czy też obowiązek informacyjny wobec pracowników i klientów. Obecnie zakres tych informacji został znacznie poszerzony.

Jeśli dotychczas nie wdrożyłeś zasad ochrony danych osobowych w swojej firmie, lub robiłeś to niejako intuicyjnie, kierując się tylko tzw. zdrowym rozsądkiem, to musisz poznać podstawowe wymagania RODO, a zatem raczej nie obejdzie się bez szkolenia!

RODO ma około 100 stron tekstu, a wytyczne do poszczególnych punktów liczą po kilkadziesiąt stron, więc przebrnąć przez to samodzielnie, to naprawdę jest spore wyzwanie!

Warto zastanowić się nad wyznaczeniem do procesu wdrożenia zaufanego i rzetelnego pracownika, który dobrze zna firmę i zachodzące w niej procesy, abyś Ty mógł spokojnie zająć się tym co robisz najlepiej, czyli zarabianiem pieniędzy.

Pracownik taki powinien pozyskać potrzebną wiedzę o RODO np. na szkoleniu, a następnie przy Twoim wsparciu rozpocząć wdrażanie RODO w przedsiębiorstwie. Niezbędna będzie ścisła współpraca z informatykiem, który między innymi oceni poziom stosowanych zabezpieczeń informatycznych (firewalle, antywirusy, backupy) i określi potencjalne zagrożenia z tym związane. W większych firmach sugeruję utworzyć Zespół składający się dodatkowo z przedstawicieli takich obszarów jak HR, marketing, księgowość, administracja itp.

RODO co to rodo ochrona danych osobowych gdpr

Źródło: www.doxinfo.com

Harmonogram RODO

Po zapoznaniu się z podstawowymi wymaganiami RODO, warto opracować krótki harmonogram, który rozpocznie się od swego rodzaju inwentaryzacji, która udzieli odpowiedzi na poniższe pytania:

  • jakie procesy zachodzą w firmie, w ramach których przetwarzane są dane osobowe,
  • czyje dane są przetwarzane,
  • jakie kategorie danych są przetwarzane w Twojej firmie np. imię i nazwisko,  pesel, adres do korespondencji, nr telefonu, email itd,
  • czy oprócz danych zwykłych występują też dane wymagające szczególnej ochrony tzw. dane szczególne nazywane też wrażliwymi,
  • w jakim celu przetwarzane są te dane,
  • co daje podstawę do ich przetwarzania (np. przepisy prawa, zgoda, umowa itd.),
  • w jaki sposób dane te są pozyskiwane (od kogo),
  • czy te dane są niezbędne, w tym czy ich zakres nie jest zbyt szeroki,
  • jak długo dane są przetwarzane (w tym archiwizowane) i z czego to wynika,
  • w jaki sposób są przetwarzane (np. elektronicznie w systemach informatycznych),
  • gdzie są przechowane dane i jakie stosowane są zabezpieczenia (fizyczne, techniczne, organizacyjne),
  • komu je przekazujesz (powierzasz lub ujawniasz),
  • kto w Twoim imieniu przetwarza dane osobowe.

Zebrane dane, w przypadku większych przedsiębiorstw (zatrudniających powyżej 250 pracowników) zostaną wykorzystane do opracowania rejestru czynności przetwarzania danych osobowych. Jest to jeden z najważniejszych dokumentów wymaganych przez RODO.

Wracając do harmonogramu, zwykle składa się z kilkunastu punktów i czas na jego wdrożenie to minimum kilka tygodni.

Zależy to przede wszystkim od:

  • rozmiaru przedsiębiorstwa, w tym liczbie lokalizacji,
  • rodzaju działalności, w tym jakie procesy związane z przetwarzaniem danych osobowych zachodzą w firmie,
  • czy zlecasz procesy na zewnątrz np. obsługa informatyczna, rekrutacja pracowników, biura rachunkowe, outsourcing zarządzania kadrami itp.

Istotne znaczenie ma znajomość wymagań RODO przez pracowników biorących udział we wdrożeniu oraz poziom ich zaangażowania w proces wdrożenia, a także świadomość konsekwencji niespełnienia wymagań. Ułatwieniem będzie wdrożony w firmie system zarządzania tzw. ISO, który opisuje realizowane procesy  w przedsiębiorstwie.

Kto może mi pomóc?

Jeśli podejmiesz decyzję, że samodzielne wdrożenie to dla Ciebie zbyt duże wyzwanie lub zwyczajnie nie masz na to czasu, oczywiście możesz skorzystać z dostępnych na rynku konsultantów.

Pamiętaj jednak, że ochrona danych to proces ciągły i na wdrożeniu się nie kończy. Wszelkie zmiany mające wpływ na przetwarzanie danych osobowych (np. zakup nowego systemu  informatycznego, nowy proces) wymagają każdorazowej oceny pod kątem spełnienia wymagań RODO.  Wprowadzenie choćby monitoringu wizyjnego wymaga prawidłowego poinformowania osób znajdujących się w zasięgu kamery. Konieczność przeprowadzenia oceny, czy incydent (naruszenie danych osobowych), który wystąpił wymaga zgłoszenia do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych. W tym przypadku kara za niezgłoszenie zdarzenia do 72h od momentu stwierdzenia incydentu też jest bardzo wysoka. Wynosi ona nawet do 10 milionów EURO lub do 2% obrotu przedsiębiorstwa.

Dlatego też taka współpraca nie może zakończyć się tylko na wdrożeniu. Chyba, że w tzw. między czasie uzupełnisz swoją wiedzę w tym zakresie lub wyznaczysz w firmie kompetentną osobę – Inspektora Ochrony Danych (IOD), który będzie „ogarniał” te tematy.

rodo IOD inspektor danych osobowych GDPR

Źródło: Pexels.com

Inspektor Danych Osobowych (IOD)

Może się zdarzyć, że będziesz musiał powołać IOD, dziś tylko krótko wspomnę, że zgodnie z RODO dotyczy to przedsiębiorstw, których główna działalność polega na:

  • operacjach przetwarzania, które wymagają regularnego i systematycznego monitorowania osób, których dane dotyczą, na dużą skalę np. firmy świadczące usługi ochrony mienia z zastosowaniem monitoringu,  banki, ubezpieczyciele,
  • przetwarzaniu na dużą skalę szczególnych kategorii danych osobowych (np. szpitale) oraz danych osobowych dotyczących wyroków skazujących i naruszeń prawa.

Dla pozostałych firm powołanie Inspektora Ochrony Danych jest dobrowolne, reasumując większości branż ten obowiązek nie dotyczy. W jednym z kolejnych artykułów rozwinę szerzej temat IOD.

Wracając do tematu, podjęcie decyzji o tak zwanym zewnętrznym wsparciu we wdrożeniu RODO i ewentualnym nawiązaniu stałej współpracy z konsultantem należy dokładnie przemyśleć. Uwzględniając oczywiście związane z tym koszty takich usług. Być może też spotkałeś się z ostrzeżeniem w mediach, że na rynku pojawiają się oferty wdrożenia RODO potwierdzone Certyfikatem. Na chwilę obecną nie ma takich certyfikatów, które mogłyby zagwarantować Ci ochronę przed kontrolą lub ewentualnymi karami, ktoś kto to oferuje jest zwykłym naciągaczem i oszustem.

Podsumowując, po wdrożeniu RODO, powinniśmy wszyscy zauważyć realne korzyści, wynikające z podniesienia standardów ochrony naszych danych osobowych. Choć pozornie będzie można odnieść wręcz przeciwne wrażenie. Dowiemy się np. o wycieku naszych danych, a dotychczas firmy niechętnie informowały o takich incydentach, obawiając się utraty reputacji i wiarygodności w oczach swoich klientów i opinii publicznej.

Jako przedsiębiorcy, bo do Was skierowany jest ten artykuł, macie aktualnie bez wątpienia więcej obowiązków, które, jeśli wejdą Wam w nawyk, to uchronią Was przed ewentualnymi skargami do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych i dotkliwymi karami. Na koniec przytoczę dwie bardzo ważne definicje z RODO, od których edukację należy zacząć cdn. J

Dane osobowych wg RODO

dane osobowe” oznaczają informacje o zidentyfikowanej lub możliwej do zidentyfikowania osobie fizycznej („osobie, której dane dotyczą”); możliwa do zidentyfikowania osoba fizyczna to osoba, którą można bezpośrednio lub pośrednio zidentyfikować, w szczególności na podstawie identyfikatora takiego jak imię i nazwisko, numer identyfikacyjny, dane o lokalizacji, identyfikator internetowy lub jeden bądź kilka szczególnych czynników określających fizyczną, fizjologiczną, genetyczną, psychiczną, ekonomiczną, kulturową lub społeczną tożsamość osoby fizycznej.

Przetwarzanie danych osobowych wg RODO

„przetwarzanie” oznacza operację lub zestaw operacji wykonywanych na danych osobowych lub zestawach danych osobowych w sposób zautomatyzowany lub niezautomatyzowany. Jest to zbieranie, utrwalanie, organizowanie, porządkowanie, przechowywanie, adaptowanie lub modyfikowanie, pobieranie, przeglądanie, wykorzystywanie, ujawnianie poprzez przesłanie, rozpowszechnianie lub innego rodzaju udostępnianie, dopasowywanie lub łączenie, ograniczanie, usuwanie lub niszczenie.

#kolejne artykuły