Czy inwestowanie w oldtimery jest opłacalne?
Na klasyczne oldtimery spoglądamy z nostalgią za dawnymi latami. Nikt nie patrzył wówczas na spalanie auta oraz wpływ użytkowania na środowisko. Liczyło się piękno wykonania modelu, moc koni mechanicznych oraz niepowtarzalny pomruk silnika.
Dziś okazuje się, że dobrze zachowane kolekcjonerskie auta są jednymi z najbardziej fascynujących, alternatywnych klas aktywów na rynku.
Wybierając tego typu inwestycje należy liczyć się z tym, że niektóre modele samochodów trzeba będzie poddać gruntownej renowacji. Poważnym problemem może okazać się skompletowanie części zamiennych. Nie każdy mechanik będzie kompetentny aby poskładać naszego „dziadka oldtimera”.
Zanim wybierzemy model, w który chcielibyśmy zainwestować swoje pieniądze, powinniśmy zaznajomić się z klasyfikacją, jakiej poddawane są „stare samochody” oraz poważnie zastanowić się nad wyborem odpowiedniego modelu auta.
Klasyfikacja samochodów kolekcjonerskich
Istnieją trzy kategorie starych i kolekcjonerskich samochodów: klasyczne, vintage oraz auta weteranów. Odpowiadają one różnym epokom produkcji i różnią się znacznie pod względem technologii oraz elementów konstrukcyjnych.
Z definicji samochody weteranów, są to modele, które zostały wyprodukowane przed pierwszą wojną światową.
W Wielkiej Brytanii, niektórzy uznają samochody weteranów, tylko te wyprodukowane do 1904 roku. Ma to związek ze starym prawem, o nazwie ’’Ustawa o czerwonej fladze’’. Były to czasy, gdy żaden pojazd nie mógł być prowadzony bez obecności mężczyzny idącego przed nim z czerwoną flagą, który ostrzegał pieszych o przejeździe.
Samochody vintage, to modele aut, powstałe pomiędzy rokiem 1903 a 1930. Były to konstrukcje zabudowane z silnikiem montowanym z przodu pojazdu, jak na przykład Ford Model A lub Austin 7.
Klasyczne auta to te, które wyprodukowano po roku 1930, np. Ford Mustang, Jaguar E-Type, czy Citroen Traction Avant.
Z każdym rokiem przybywa również nieco młodszych samochodów, w które warto inwestować, tzw. youngtimerów
Youngtimer
Tak określa się stosunkowo młode auta kolekcjonerskie, wyprodukowane po 80 roku, XX wieku, które są utrzymane w swoim oryginalnym stylu. Wyróżniamy również samochody, które nie są jeszcze zabytkami, ale wkrótce nimi zostaną. Będą to samochody wyprodukowane w latach 1981-1990.
Tak naprawdę można spotkać się z wieloma definicjami, które kategoryzują wybrane auta, bowiem każdy kraj ma inne przepisy i prawo rejestracji pojazdów. W Polsce zgodnie z obowiązującymi przepisami (prawie o ruchu drogowym oraz ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych OC) istnieją tylko dwie kategorie, czyli pojazdy zabytkowe oraz pojazdy historyczne.
Pojazd zabytkowy to taki, który został wpisany do rejestru zabytków ruchomych. Znajduje się w wojewódzkiej ewidencji zabytków. Zgodnie z polskimi przepisami jest wpisany do inwentarza muzealiów.
Pojazd historyczny musi spełnić jeden z poniższych warunków:
- jest pojazdem zabytkowym,
- został wyprodukowany 40 lat temu,
- został wyprodukowany co najmniej 25 lat temu (posiada 75% oryginalnych części oraz został wycofany z produkcji od przynajmniej 15 lat),
- jest uznany przez uprawnionego rzeczoznawcę za pojazd unikatowy.
Inwestowanie w oldtimery się opłaca!
Bez względu na to, jaki model samochodu kolekcjonerskiego wybierzemy za cel naszej inwestycji: klasyczny, vintage, veteran albo też youngtimera z lat 90-tych. Czy będzie to pojazd historyczny lub zabytkowy. W przypadku takiej inwestycji możemy spodziewać się rentowności na wysokim poziomie. Jest tak, ponieważ w dzisiejszych czasach samochody kolekcjonerskie zapewniają wyższy zwrot, niż inne tradycyjne klasy aktywów.
Według rankingu luksusowych inwestycji Knight Frank:
-
inwestycje w wina dają inwestorom 3% zwrotu w okresie 12 miesięcy,
-
zegarki, zapewniają zwrot na poziomie 4 %,
-
monety 10 %,
-
oldtimery natomiast dają inwestorom 28% zwrotu w ciągu jednego roku.
Następnym razem, gdy będziemy mijać na drodze „dziadka” oldtimera, pomyślmy o nim może w kategorii doskonałej lokaty kapitału, a nie złomu i zawalidrogi.
Źródło: GQ / RainsfordsCollectableCars/ Dz.U.z2012 r.Nr.poz.1137
ZapiszZapisz
ZapiszZapisz